dc.contributor.author | Tengdahl, Ida | swe |
dc.contributor.author | Persson, Andrea | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:33Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:33Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18458 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Som lärare i ett samhälle i ständig utveckling är det av största vikt för oss att se
hur datorn används som pedagogiskt hjälpmedel. Syftet med undersökningen är
att se hur eller om lärare upplever att deras lärarroll förändras med datorn, vad
lärarna ser för hinder och möjligheter med datoranvändandet i undervisningen
samt vad de ville ha eller behöver för att kunna använda datorn som
pedagogiskt hjälpmedel effektivare. Vi vill också se om det finns någon
relation mellan yrkesverksam tid och datoranvändande.
Vi har använt oss av en enkätundersökning med flervalsfrågor
för att ta reda på hur det förhåller sig med datorn som pedagogiskt hjälpmedel i
skolan. Förutom enkätundersökningen har vi tagit del av forskningsresultat på
området samt forskning om lärande. Av denna forskning har vi särskilt tittat på
den som tar upp lärande i förhållande till verktyg.
Vi har kommit fram till att lärare anser att datorn förändrar
deras arbetssätt, de har dock inte motiverat på vilket sätt det förändrar. De
problem vi har kunnat se med datoranvändningen som både vår litteraturstudie
och våra respondenter pekat på är att tillgången till fungerande datorer och
programvaror är liten. De behov som lärarna anger för att kunna använda
datorn mer i undervisningen handlar främst om fler pedagogiska program eller
fortbildning inom specifika program. Intresset för att använda datorn som
pedagogiskt hjälpmedel är oberoende av antal år i yrket. Vi har sett en tydlig
koppling mellan användande av datorn och utbildning eller fortbildning.
Studien är en fingervisning om hur lärare idag förhåller sig till
datorn och kan fungera som en tankeställare för oss som lärare eller för
skolledare och kommunpolitiker. Vi själva kommer att ha en tydlig tanke
bakom vårt datoranvändande. Vi kommer se till att vi och våra kollegor får
fortbildning, och därigenom ett mer genomtänkt och effektivare
datoranvändande.
1 | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Datorn som pedagogiskt hjälpmedel | swe |
dc.subject | datorn | swe |
dc.subject | lärarro | swe |
dc.title | Datorn som pedagogiskt hjälpmedel | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |