• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Läxor befrämjar hälsa och välstånd och förhindrar varje tillfälle till synd"

Abstract
Sammanfattning Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi träffat lärare som är skeptiska till läxan och ifrågasätter dess effektivitet som pedagogiskt verktyg. Eftersom läxan spelar en väsentlig roll inom skolsystemet historiskt och idag anser vi att den bör problematiseras. Vad säger forskningen och vad anser verksamma pedagoger om läxan? Våra frågeställningar är: 1 Vad är en läxa? Vilka uppfattningar om läxans syfte finns i aktuell forskning och hos pedagoger idag? 3 Vilka positiva och negativa konsekvenser anses finnas? Finns det stöd för, respektive emot läxor i litteratur och styrdokument? Genom att läsa forskningsresultat, diskussionsmaterial och rapporter och genom att prata med lärare kartlade vi vilka olika synsätt som finns. Frågan är komplex och resultaten är blandande. Det finns forskning som pekar på förtjänster med läxor medan annan forskning visar det motsatta. Forskare har uttryckt att det finns en mängd dilemman med studier av denna typ då det är många faktorer som spelar in: så som elevers olikheter, elevers olika hemförhållanden typ av läxa, syftet med läxan och lärarens uppföljning av läxan. Dessa dilemman gör att det är näst intill omöjligt att avgöra om läxor har en positiv inverkan på alla elevers skolgång. Vi har försökt kartlägga dessa olika faktorer. Utifrån vår rapport har vi kommit fram till att läxan aldrig bör vara en förutsättning för elever att nå upp till målen, men att de mycket väl kan vara ett komplement till övrig undervisning. En förutsättning är dock att den då är utformad så att alla elever kan slutföra den. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18459
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18459_1.pdf (425.6Kb)
Date
2008
Author
Haglund, Josephine
Bergh, Cecilia
Keywords
Läxa
en skola för alla
läxans syfte
läxhjälp
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV