Show simple item record

dc.contributor.authorHedéer, Jennyswe
dc.contributor.authorLarsson, Jessicaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:38Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:38Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18464
dc.description.abstractBakgrund: I dagens samhälle utsätts många för mobbning eller annan kränkande behandling. Som lärare är det viktigt att känna till metoder för att både hantera akut mobbning och för att kunna arbeta förebyggande på ett sätt som fungerar. Syfte: Att undersöka Friends arbete mot mobbning på två olika skolor i Västra Götalandsregionen. Detta genomförs genom bearbetning av fem frågeställningar. Våra frågeställningar är: - Hur arbetar Friends med mobbning? - Hur har Friendsprojektet genomförts på två olika skolor? - Vilka teorier stödjer sig stiftelsen Friends på och vad bygger de sitt arbete mot mobbning på? - Kan skolorna som undersökts skönja några resultat av Friends arbete? - Uppnår Friends sina mål? Finns det delar som Friends behöver utveckla vidare? Metod: Kvalitativ undersökning i form av intervjuer har utförts och sammanlagt sex personer har involverats. Intervjuerna har analyserats enligt ad hoc metoden. För att uppnå syftet har även en litteraturstudie som främst behandlar styrdokumenten, tidigare forskning om mobbning, metoder för att arbeta förebyggande mot mobbning och Friends som stiftelse genomförts. Resultat: Friends arbetar förebyggande mot mobbning med utbildning för personal, elever samt föräldrar. Denna undersöknings resultat tyder på att samarbetet med de undersökta skolorna har genomförts på det sätt Friends förskriver. Problem med regelbundna möten i kompisstödjararbetet kan skönjas. Friends har ingen central, gemensam teoretisk grund utan bygger sitt arbete på flera olika aktuella teorier och styrdokument. Samarbetet med Friends på de undersökta skolorna har löpt under för kort tid för att resultat ska kunna skönjas men andra effekter kan urskiljas. Friends skulle ha stor nytta av att utvärdera sitt arbete. Betydelse för läraryrket: De styrdokument som används i skolan motiverar detta arbete då det centrala budskapet är att mobbning och kränkande behandling inte ska förekomma i skolan. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFriendsswe
dc.subjectmobbningswe
dc.subjectförebyggande mobbningsarbeteswe
dc.subjectkswe
dc.titleFriends ­ en analys av organisationens arbete mot mobbningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record