Arbetsro i skolan ur ett elevperspektiv
Abstract
Syfte
Syftet med uppsatsen har varit att få en inblick i hur elever själva upplever sin arbetsmiljö, vad de anser att arbetsro är
och vad de tycker stör den, samt att lära oss mer om de etablerade pedagogiska verktygen som kan användas för att
skapa och bibehålla arbetsro.
Frågeställningar
· Vad är arbetsro för eleverna och vad anser de vara avgörande för arbetsron?
· Hur upplever eleverna lärarnas försök att skapa arbetsro?
· Hur upplever eleverna de etablerade verktyg som lärarna använder sig av för att skapa arbetsro?
Metod
Vår studie var explorativ och som metod har vi gjort sju kvalitativa intervjuer där vi utgick från en ostrukturerad
intervjumetod. Vi intervjuade tio elever mellan 10 till 18 år. Tre av intervjuerna genomfördes med två elever samtidigt,
och fyra intervjuer med en elev.
Resultat
Eleverna säger att arbetsro varierar beroende på ämne, arbetssätt och arbetsform. Det skiftar från lugnt och tyst till
fokus på uppgiften. Rutiner och ritualer är av vikt för att elever ska känna sig trygga och de ger en struktur åt dagen.
Eleverna nämnde både yttre och inre hinder för arbetsron. Det är lärarens ansvar att skapa arbetsro i klassrummet och
det är lärarens agerande som är avgörande för detta. Lärarens ledarstil var väsentlig och eleverna föredrog en lärare
med demokratiska ledar egenskaper. Eleverna i grundskolan särskilt, tyckte att regler och rutiner var bra, men endast
om lärarna var konsekventa. Belöningar och sanktioner är också vanliga verktyg, men formen av dem skiftar med
åldern. Vi tror att vår uppsats kan vara intressant för andra lärare och lärarstudenter om man vill fördjupa sina
kunskaper i ämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Nyman, Jaana
Low, Beryl
Keywords
Arbetsro
relationer
ledarstil
belöningar
sankt
Language
sv