Show simple item record

dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:41Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:41Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18468
dc.description.abstractSyftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola i övergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer som är rådande i dagens förskola och skola. För det syftet har vi använt oss av litteraturstudier, dokumentanalys och kvalitativ intervjumetod. Litteraturstudiet, med fokus på föräldrasamverkan, har givit oss en ram för arbetet och har varit till hjälp vid bearbetning och analys av resultaten. Här har vi tittat närmare på varför samverkan bör ske och med vilka argument. Genom dokumentanalys har vi undersökt hur riktlinjerna för samverkan ser ut i läroplanerna. Det empiriska materialet är insamlat genom kvalitativa intervjuer med sju föräldrar till barn i två olika förskoleklasser. Genom att intervjua föräldrarna har vi sökt svar på frågor om hur föräldrar upplever att samarbetet med pedagogerna fungerar. Hela vår studie bygger på den sociokulturella teorin utifrån den ryske psykologen Lev S. Vygotskij. Vi har utifrån våra kvalitativa intervjuer funnit fyra teman. Dessa är: Mellan tidsbrist och engagemang, Gemensamt ansvar, dialog och insyn, Problem och svårigheter i samverkan samt Samverkan från förskola till förskoleklass. Vi har utifrån dessa teman upptäckt att föräldrar oftast vill ha samverkan men att de av olika andledningar inte alltid finner vägar till ett fungerande samarbete med förskola/skola. Vi såg också att det både finns föräldrar som vill ha inflytande i verksamheten och de som inte vill ha det eftersom de är nöjda med samverkan. En genomgående upplevelse hos de intervjuade föräldrarna är att samverkan förändras och blir mindre när barnen börjar i förskoleklass, men att det också finns föräldrar som av olika orsaker inte tycker att samverkan minskar i övergången till förskoleklass. Det viktigaste skälet till varför samverkan bör ske är att ett gott samarbete med föräldrar bidrar till förskolans kvalitet och barnens studieresultat i skolan. Enligt de riktlinjer som finns i nuvarande läroplaner ska hem och förskola/skola samarbeta och komplettera varandra. -1-swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFörskolaswe
dc.subjectförskoleklassswe
dc.subjectföräldrarollswe
dc.subjectföräldrasamswe
dc.titleSamverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklassswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record