• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunskap om sekretess i vardagen: en utforskande pilotstudie bland lärare om sekretessproblematik i vardagen.

Abstract
Syftet är att belysa lärares kunskap om sekretessproblematik som uppstår i förskolans och grundskolans vardagliga verksamhet. Vår huvudfråga är vilken kunskap lärare har kring sekretessproblemtik. Vi har gjort en empirisk undersökning i form av en kvantitativ enkätstudie med kunskapsfrågor och fallscenarior som bygger på sekretessproblematik som uppstår i lärares vardagliga arbete. Vår hypotes var att lärare har bristfälliga kunskaper i sekretessproblematik. Lärare har bristfälliga kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftningen på ett övergripande plan. Om hypotesen skulle ges stöd skulle lärarna som grupp ha fel på över 50 % av hela enkäten. Vi trodde att vidare skulle få se skillnad på lärarnas kunskap beroende på: yrkesverksamhet, erfarenhet inom läraryrket, hur ofta de reflekterat kring sekretessproblematik och hur ofta ledningen uppmärksammar frågor kring sekretessproblematik. Det har visat sig vara svårt att se samband mellan de olika variabler och lärares kunskap i frågor kring sekretessproblematik. Det visade sig att de olika kategorierna vi delat in lärarna i blev extremt ojämnt fördelade inom kategorierna. Vår uppfattning är att en myndighet är just en myndighet för att den bygger på offentlighetsprincipen som bland annat innebär allmänna handlingars offentlighet. Sekretesslagen finns för skydda den enskilda personens integritet. Som vi ser det ruckas en myndighets grundläggande principer som demokrati när dessa bestämmelser inte följs. För den enskilda individen innebär detta i sin tur att hon inte har de skydd som bestämmelserna finns till för, som tillexempel att handlingar och uppgifter som egentligen är sekretessbelagda lämnas ut eller att handlingar och uppgifter som är offentliga undanhålls. Har man tillräcklig kunskap om sekretessbestämmelserna som gäller i förskola vet man både vad man får och inte får yppa för information. Kunskapsbrist om sekretess kan innebära att individerna inte har de skydd som lagen säger att de har rätt till. Lärarna visade i vår undersökning en anmärkningsvärt låg kunskap och vi ser att sekretessproblematik är ett område som inom en snar framtid bör prioriteras.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18469
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18469_1.pdf (448.6Kb)
Date
2008
Author
Anulf, Annsophie
Magnusson, Malena
Keywords
sekretess
sekretessproblematik lärare
kunskap
o
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV