dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar: Syftet med arbetet är att undersöka hur läs- och skrivundervisning utifrån Whole
Language kan fungera i praktiken.
För att nå syftet utgår studien från följande frågor:
Hur arbetar pedagoger med läs- och skrivundervisning utifrån Whole Language?
·
Vad för slags undervisningsmaterial används i undervisningen och hur används det?
·
Hur ser klassrumsmiljön utifrån Whole Language ut?
·
Hur ser samspelet mellan individerna i klassrummet ut?
·
Pedagog elev
o
Elev elev
o
Metod och material: För att nå syftet genomfördes ett studiebesök på Manhattan New School, New York, som
arbetar utefter detta synsätt. En kvalitativ metod med intervjuer och observationer har genomförts på skolan för
att samla in data. Totalt medverkade tre personer vid intervjuer: skolans litteraturcoach, en verksam pedagog och
skolans rektor. Observationer i två olika klassrum utfördes.
Resultat: I resultatet framkommer hur pedagoger arbetar utefter Whole Language i läs- och
skrivundervisningen. Pedagogerna utgår från högläsning, skönlitteratur, elevernas erfarenheter och uppmuntrar
till dialog och kommunikation i klassrummet. Klassrummen på skolan blomstrar av böcker och barnens egna
verk vilket inbjuder till lärande. Vi anser att vi fått goda kunskaper om hur läs- och skrivundervisning utifrån
Whole Language kan fungera i praktiken. | swe |