Visa enkel post

dc.contributor.authorKällström, Lisaswe
dc.contributor.authorBradic, Majaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:54Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:54Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18483
dc.description.abstractBakgrund: I dagens samhälle kommer man ofta i kontakt med konflikter av olika slag, något vi bland annat upplevt under vår verksamhetsförlagda utbildning. Vi har sett hur kommunikationen brister och meningsskiljaktigheter uppstår, något som kan sluta i olösta konflikter mellan elever. Den slutsatsen leder till frågan vilka metoder man kan använda i det konkreta, vardagliga arbetet i förskolan för att förebygga och åtgärda konflikter. Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka hur man som lärare kan arbeta med konflikthantering i förskolan. Vi har därför valt att undersöka om Nonviolent Communication (NVC), en modell för konflikthantering som utvecklats av forskaren Marshall B Rosenberg kan fungera i praktiken. Närmare bestämt handlar det om att studera om det med hjälp av dockteater går att kommunicera Rosenbergs idéer om hur konflikter kan uppstå respektive lösas. Metod och material: Uppsatsen bygger på litteraturstudier och gruppintervjuer. Resultat: Undersökningen resulterade i att vi fann dockteater som en mycket bra pedagogisk metod för att kommunicera NVC:s idéer med barn i åldern 5-7 år. Vi insåg att NVC kräver tid. Trots det kunde vi av svaren från barnen se att de uppfattat skillnaderna i varg- respektive giraffspråket, det vill säga att de förstod sambandet mellan att använda sig av empatiskt kommunikation kontra aggressiv kommunikation. Barnen i undersökningen förstod även vilka konsekvenser varg- respektive giraffspråk kan ge. Vi upplevde att dockteater var en väldigt bra metod för att gestalta en aktuell konflikt. Betydelse för läraryrket: Vi har kunnat finna stöd i undersökningen för att man kan använda NVC som ett redskap vid konflikthanteringar så att alla berörda parters behov blir tillgodosedda. Vi menar att det är av stor betydelse för lärare då de dagligen konfronteras med konflikter. Vi kan även dra den slutsatsen att NVC omfattar de värderingar som skolan skall förmedla enligt styrdokumenten Lpo 94 och Lpfö 98.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectNonviolent Communicationswe
dc.subjectGiraffspråkswe
dc.subjectkonflikt ocswe
dc.titleKonflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post