dc.contributor.author | Källström, Lisa | swe |
dc.contributor.author | Bradic, Maja | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:54Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:54Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18483 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: I dagens samhälle kommer man ofta i kontakt med konflikter av olika slag, något vi bland annat
upplevt under vår verksamhetsförlagda utbildning. Vi har sett hur kommunikationen brister och
meningsskiljaktigheter uppstår, något som kan sluta i olösta konflikter mellan elever. Den slutsatsen leder till
frågan vilka metoder man kan använda i det konkreta, vardagliga arbetet i förskolan för att förebygga och
åtgärda konflikter.
Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka hur man som lärare kan arbeta med konflikthantering i
förskolan. Vi har därför valt att undersöka om Nonviolent Communication (NVC), en modell för
konflikthantering som utvecklats av forskaren Marshall B Rosenberg kan fungera i praktiken. Närmare bestämt
handlar det om att studera om det med hjälp av dockteater går att kommunicera Rosenbergs idéer om hur
konflikter kan uppstå respektive lösas.
Metod och material: Uppsatsen bygger på litteraturstudier och gruppintervjuer.
Resultat: Undersökningen resulterade i att vi fann dockteater som en mycket bra pedagogisk metod för att
kommunicera NVC:s idéer med barn i åldern 5-7 år. Vi insåg att NVC kräver tid. Trots det kunde vi av svaren
från barnen se att de uppfattat skillnaderna i varg- respektive giraffspråket, det vill säga att de förstod sambandet
mellan att använda sig av empatiskt kommunikation kontra aggressiv kommunikation. Barnen i undersökningen
förstod även vilka konsekvenser varg- respektive giraffspråk kan ge. Vi upplevde att dockteater var en väldigt
bra metod för att gestalta en aktuell konflikt.
Betydelse för läraryrket: Vi har kunnat finna stöd i undersökningen för att man kan använda NVC som ett
redskap vid konflikthanteringar så att alla berörda parters behov blir tillgodosedda. Vi menar att det är av stor
betydelse för lärare då de dagligen konfronteras med konflikter. Vi kan även dra den slutsatsen att NVC omfattar
de värderingar som skolan skall förmedla enligt styrdokumenten Lpo 94 och Lpfö 98. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Nonviolent Communication | swe |
dc.subject | Giraffspråk | swe |
dc.subject | konflikt oc | swe |
dc.title | Konflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |