Show simple item record

dc.contributor.authorRosell, Mariaswe
dc.contributor.authorJansson, Annikaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:00Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:00Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18491
dc.description.abstractBakgrund Genom att använda kroppen och skapande aktiviteter i lärande tror vi att man kan nå fler barn och fånga deras intresse och nyfikenhet för lärande. Vi tror även att lärandet är något som sker överallt och inte bara inom klasrummet eller i en samling, utan det sker i och genom lek, i skapande aktiviteter och med hjälp av rörelse. Med dessa tankar vill vi ta reda på vad pedagoger i förskola och skola anser. Syfte Syftet med den här studien är att jämföra och beskriva vad och hur pedagoger i förskola och skola tänker kring och arbetar med kroppens motorik, sinnen och skapande aktiviteter i lärandesituationer samt se vad modern forskning säger om detta. De frågor vi ställer oss är: Hur ser pedagoger från förskola och skola på arbetet med och användandet av kroppens motorik, sinnen och skapande aktiviteter i lärande? Samt vilka likheter och skillnader finns det bland pedagoger vad gäller tankar kring detta? Metod och material Vår studie utgår från en kvalitativ intervjustudie. Våra respondenter är tre pedagoger i förskolan och tre pedagoger i skolan. Vi spelade in intervjuerna på mp3-spelare. Den här studien bygger även på litteratur och tidigare forskning vad gäller vårt ämnesområde. Resultat Det resultat som den här undersökningen har gett oss är att alla pedagoger i vår studie har en positiv inställning till användandet av kroppen och skapande aktiviteter i lärandesituationer. Dock arbetar pedagogerna i förskolan mer med kroppens motorik, sinnen och skapande aktiviteter än vad pedagoger gör i skolan. Förskolan anser sig ha en mer helhetssyn vad gäller att använda och utnyttja barnens naturliga språk i lärande än vad skolan gör. Betydelse för läraryrket Vi vill med det här arbetet belysa att det kroppsliga och praktiska arbetet bör ha minst lika hög status som det intellektuella och teoretiska, för att de ska kunna integreras och bli till en enhet.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleKonflikter i skolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record