dc.description.abstract | Bakgrund Genom att använda kroppen och skapande aktiviteter i lärande tror vi att man kan nå fler barn och fånga
deras intresse och nyfikenhet för lärande. Vi tror även att lärandet är något som sker överallt och inte bara inom
klasrummet eller i en samling, utan det sker i och genom lek, i skapande aktiviteter och med hjälp av rörelse. Med dessa
tankar vill vi ta reda på vad pedagoger i förskola och skola anser.
Syfte Syftet med den här studien är att jämföra och beskriva vad och hur pedagoger i förskola och skola tänker kring
och arbetar med kroppens motorik, sinnen och skapande aktiviteter i lärandesituationer samt se vad modern forskning
säger om detta. De frågor vi ställer oss är: Hur ser pedagoger från förskola och skola på arbetet med och användandet av
kroppens motorik, sinnen och skapande aktiviteter i lärande? Samt vilka likheter och skillnader finns det bland
pedagoger vad gäller tankar kring detta?
Metod och material Vår studie utgår från en kvalitativ intervjustudie. Våra respondenter är tre pedagoger i förskolan
och tre pedagoger i skolan. Vi spelade in intervjuerna på mp3-spelare. Den här studien bygger även på litteratur och
tidigare forskning vad gäller vårt ämnesområde.
Resultat Det resultat som den här undersökningen har gett oss är att alla pedagoger i vår studie har en positiv
inställning till användandet av kroppen och skapande aktiviteter i lärandesituationer. Dock arbetar pedagogerna i
förskolan mer med kroppens motorik, sinnen och skapande aktiviteter än vad pedagoger gör i skolan. Förskolan anser
sig ha en mer helhetssyn vad gäller att använda och utnyttja barnens naturliga språk i lärande än vad skolan gör.
Betydelse för läraryrket Vi vill med det här arbetet belysa att det kroppsliga och praktiska arbetet bör ha minst lika
hög status som det intellektuella och teoretiska, för att de ska kunna integreras och bli till en enhet. | swe |