dc.contributor.author | Uruc, Zehra | swe |
dc.contributor.author | Rafiq shafiq, Ibtisam | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:03Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:03Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18494 | |
dc.description.abstract | Syfte
Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling.
Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av könsidentitet. Vi är även nyfikna
om det är någon skillnad i pedagogers och föräldrars syn på lek.
I uppsatsen tar vi också först upp om våra frågeställningar och vad forskning och litteratur säger angående dessa
frågeställningar som är:
· s~Ç=ä®ê=ëáÖ=Ä~êå=á=äÉâÉå\=
· h~å=äÉâ=ìíîÉÅâä~=Ä~êåÉíë=ëéêTMâ\=
· mTMîÉêâ~ê=äÉâ=çÅÜ=äÉâë~âÉê=Ä~êåÉíë=âåëêçääLâåëáÇÉåíáíÉí\=
· sáäâÉå=ëóå=éTM=äÉâ=Ü~ê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~=çÅÜ=Ñê®äÇê~êå~\=
=
jÉíçÇ=
jÉíçÇ=
sá=Ü~ê=ëâí=çÅÜ=ÖTMíí=áÖÉåçã=äáííÉê~íìê=çÅÜ=ÑçêëâåáåÖ=ëçã=Ü~åÇä~ê=çã=äÉâ=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåK=sTMê~=Éãéáêáëâ~=ëíìÇáÉê=
ÖêìåÇ~ê=ëáÖ=éTM=áåíÉêîàìÉê=ãÉÇ=ÑêëâçäÉéÉÇ~ÖçÖÉê=çÅÜ=Éåâ®í=ëçã=Ü~ê=ÇÉä~íë=ìí=íáää=Ñê®äÇê~ê=ëçã=Ü~ê=Ä~êå=á=Ñêëâçä~åK Metoden
som vi har använt är kvalitativ.=
=
oÉëìäí~í=
oÉëìäí~í
Vårt resultat pekar mot att lek utvecklar barn, den är lärorik, utvecklar språket och vi ser att den kan påverka
könsidentiteten. Leken definieras som ett skapande där fantasi, kreativitet och verklighet möts och därigenom bildas den
sociala och språkliga utvecklingen för barnet. Lek stärker också barnens könsidentitet genom att de leker med olika
leksaker och får intryck av omgivningen (t.ex. föräldrar, media, leksaksaffärer, leksaker som finns i förskolan mm).
_ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêâÉí=
_ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêâÉí=Éí
sá=Ü~ê=ÑTMíí=Éå=ÄáäÇ=~î=äÉâÉå=çÅÜ=~íí=ÇÉå=Ü~ê=Éå=ëíçê=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåÉíë=ìíîÉÅâäáåÖK=f=äÉâÉå=íê®å~ê=Ä~êå=ëáå=ëçÅá~ä~I=âêÉ~íáî~=çÅÜ=
âçããìåáâ~íáçåë=ÑêãTMÖ~K=aÉí=®ê=Ç®êÑê=îáâíáÖí=Ñê=éÉÇ~ÖçÖÉê=á=Ñêëâçä~å=çÅÜ=ëâçä~å=~íí=Ü~=ãÉÇ=äÉâ=çÅÜ=~îë®íí~=ãÉê=íáÇ=á=ÉääÉê=
ìí~åÑê=ìåÇÉêîáëåáåÖÉåK===
=
=
=
=
=
============================================================================ O= | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Förskola | swe |
dc.subject | lek | swe |
dc.subject | lärande | swe |
dc.subject | språkutveckling | swe |
dc.subject | leksaker, | swe |
dc.title | I lekens värld en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |