Show simple item record

dc.contributor.authorUruc, Zehraswe
dc.contributor.authorRafiq shafiq, Ibtisamswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:03Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:03Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18494
dc.description.abstractSyfte Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling. Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av könsidentitet. Vi är även nyfikna om det är någon skillnad i pedagogers och föräldrars syn på lek. I uppsatsen tar vi också först upp om våra frågeställningar och vad forskning och litteratur säger angående dessa frågeställningar som är: · s~Ç=ä®ê=ëáÖ=Ä~êå=á=äÉâÉå\= · h~å=äÉâ=ìíîÉÅâä~=Ä~êåÉíë=ëéêTMâ\= · mTMîÉêâ~ê=äÉâ=çÅÜ=äÉâë~âÉê=Ä~êåÉíë=âåëêçääLâåëáÇÉåíáíÉí\= · sáäâÉå=ëóå=éTM=äÉâ=Ü~ê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~=çÅÜ=Ñê®äÇê~êå~\= = jÉíçÇ= jÉíçÇ= sá=Ü~ê=ëâí=çÅÜ=ÖTMíí=áÖÉåçã=äáííÉê~íìê=çÅÜ=ÑçêëâåáåÖ=ëçã=Ü~åÇä~ê=çã=äÉâ=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåK=sTMê~=Éãéáêáëâ~=ëíìÇáÉê= ÖêìåÇ~ê=ëáÖ=éTM=áåíÉêîàìÉê=ãÉÇ=ÑêëâçäÉéÉÇ~ÖçÖÉê=çÅÜ=Éåâ®í=ëçã=Ü~ê=ÇÉä~íë=ìí=íáää=Ñê®äÇê~ê=ëçã=Ü~ê=Ä~êå=á=Ñêëâçä~åK Metoden som vi har använt är kvalitativ.= = oÉëìäí~í= oÉëìäí~í Vårt resultat pekar mot att lek utvecklar barn, den är lärorik, utvecklar språket och vi ser att den kan påverka könsidentiteten. Leken definieras som ett skapande där fantasi, kreativitet och verklighet möts och därigenom bildas den sociala och språkliga utvecklingen för barnet. Lek stärker också barnens könsidentitet genom att de leker med olika leksaker och får intryck av omgivningen (t.ex. föräldrar, media, leksaksaffärer, leksaker som finns i förskolan mm). _ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêâÉí= _ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêâÉí=Éí sá=Ü~ê=ÑTMíí=Éå=ÄáäÇ=~î=äÉâÉå=çÅÜ=~íí=ÇÉå=Ü~ê=Éå=ëíçê=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåÉíë=ìíîÉÅâäáåÖK=f=äÉâÉå=íê®å~ê=Ä~êå=ëáå=ëçÅá~ä~I=âêÉ~íáî~=çÅÜ= âçããìåáâ~íáçåë=ÑêãTMÖ~K=aÉí=®ê=Ç®êÑê=îáâíáÖí=Ñê=éÉÇ~ÖçÖÉê=á=Ñêëâçä~å=çÅÜ=ëâçä~å=~íí=Ü~=ãÉÇ=äÉâ=çÅÜ=~îë®íí~=ãÉê=íáÇ=á=ÉääÉê= ìí~åÑê=ìåÇÉêîáëåáåÖÉåK=== = = = = = ============================================================================ O=swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFörskolaswe
dc.subjectlekswe
dc.subjectlärandeswe
dc.subjectspråkutvecklingswe
dc.subjectleksaker,swe
dc.titleI lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record