Show simple item record

dc.contributor.authorHua, Sansanswe
dc.contributor.authorGyllén, Marieswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:04Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:04Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18495
dc.description.abstractI skolan träffas människor ständigt, vilket gör att konflikter kan uppstå. Eftersom vi upplever att vi inte fått möjlighet till att reflektera över konflikthantering under utbildningen väcktes ett intresse av att studera vuxnas konflikter på skolan. Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur vuxna på skolan som arbetsplats upplever konflikter samt hur de hanteras. Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och sammanlagt intervjuades fyra pedagoger och en rektor på en högstadieskola i västra Göteborg. Teorier som studien grundar sig på är Galtungs konflikttriangel, ABC-modellen, och en grundmodell i konflikthantering. Intervjusvaren analyserades sedan utifrån dessa för att få en förståelse av konflikter, konflikternas orsaker samt hur de skall hanteras. Undersökningen visade bl.a. att pedagoger på skolan inte använde sig av några hanteringsmetoder gällande konflikter mellan vuxna. Samtliga ansåg att meningsskiljaktigheter var den största orsaken till att konflikter uppstår samt att kommunikation och självinsikt är två viktiga faktorer när det gäller konflikter och konflikthantering.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKonfliktswe
dc.subjectKonflikthanteringswe
dc.subjectKommunikationswe
dc.subjectSjälviswe
dc.titleKonflikter mellan vuxna ­ en kvalitativ studie om hur vuxna upplever konflikter och konflikthanteringswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record