Barn med koncentrationssvårigheter, pedagogiska metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter.
Abstract
Bakgrund
Vi har under VFU perioderna upptäckt att det finns flera barn med koncentrationssvårigheter i förskola/skola och
vill därför lära oss mer om det. Rose Marie som har många års erfarenhet av arbete med barn har sett ett stort
behov av att få mer kunskap och metoder om hur man på bästa sätt kan gynna dessa barn. Vi har fått
uppfattningen att koncentrationssvårigheterna hos barn har ökat och undrar vilka faktorer som kan ligga till
grund för svårigheterna.
Syfte
Vårt syfte var att undersöka vad pedagoger anser sig använda för olika metoder som gynnar barn med
koncentrationssvårigheter för att vi ska få mer kunskaper om olika metoder, som vi kan använda oss av i vår
kommande lärarroll.
Metod
Studien är en kvalitativ undersökning. Det empiriska materialet består av intervjuer med 7 pedagoger som
arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter. Pedagogerna arbetar på olika skolor runt om i Göteborg.
Intervjuerna var i strukturerad form men det gavs även möjligheter att ställa följdfrågor som visade sig ge oss
mycket. Vi har genom litteratur undersökt vilka faktorer som påverkar barns koncentration och hur koncentration
definieras.
Resultat
Resultatet visar att det finns många bra metoder men de måste anpassas för varje individ och situation för att
gynna barnets utveckling och lärande. Detta bör ske i ett samspel mellan barnet - pedagogerna och mellan barnet
och dess skolkamrater. Något som vi också har funnit i resultatet som är av betydelse är att ha ett positivt,
tillåtande förhållningssätt gentemot barnen och på hela skolan för att skapa en atmosfär av acceptans för
varandras olikheter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Adler, Elin
Rizk, Rose-Marie
Keywords
Koncentrationssvårigheter
metoder
barn
pedagoge
Language
sv