• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn med koncentrationssvårigheter, pedagogiska metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter.

Abstract
Bakgrund Vi har under VFU perioderna upptäckt att det finns flera barn med koncentrationssvårigheter i förskola/skola och vill därför lära oss mer om det. Rose Marie som har många års erfarenhet av arbete med barn har sett ett stort behov av att få mer kunskap och metoder om hur man på bästa sätt kan gynna dessa barn. Vi har fått uppfattningen att koncentrationssvårigheterna hos barn har ökat och undrar vilka faktorer som kan ligga till grund för svårigheterna. Syfte Vårt syfte var att undersöka vad pedagoger anser sig använda för olika metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter för att vi ska få mer kunskaper om olika metoder, som vi kan använda oss av i vår kommande lärarroll. Metod Studien är en kvalitativ undersökning. Det empiriska materialet består av intervjuer med 7 pedagoger som arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter. Pedagogerna arbetar på olika skolor runt om i Göteborg. Intervjuerna var i strukturerad form men det gavs även möjligheter att ställa följdfrågor som visade sig ge oss mycket. Vi har genom litteratur undersökt vilka faktorer som påverkar barns koncentration och hur koncentration definieras. Resultat Resultatet visar att det finns många bra metoder men de måste anpassas för varje individ och situation för att gynna barnets utveckling och lärande. Detta bör ske i ett samspel mellan barnet - pedagogerna och mellan barnet och dess skolkamrater. Något som vi också har funnit i resultatet som är av betydelse är att ha ett positivt, tillåtande förhållningssätt gentemot barnen och på hela skolan för att skapa en atmosfär av acceptans för varandras olikheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18496
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18496_1.pdf (205.5Kb)
Date
2008
Author
Adler, Elin
Rizk, Rose-Marie
Keywords
Koncentrationssvårigheter
metoder
barn
pedagoge
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV