dc.contributor.author | Gerre, Ida | swe |
dc.contributor.author | Strindeborn, Maria | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:08Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:08Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18500 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Vi upplever att barn med ADHD-problematik i skolan ökar. Under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU)
har vi sett att mötet med dessa barn ställer höga krav på lärarens kompetens och att kunskap kring
funktionsnedsättningen ofta saknas. Därför ansåg vi detta var ett område som vi ville fördjupa oss i.
Syfte
Syftet med vår studie är att studera vilka faktorer i skolan som verkar stödjande för elever med ADHD-
problematik både när det gäller lärande och socialt samspel. För att uppnå vårt syfte har vi valt att utgå från
följande frågeställning. Vilket stöd och vilken hjälp behövs på individ- respektive skolnivå?
Metod
För att uppnå vårt syfte har vi gjort en litteraturstudie av fyra rapporter, en artikel och en
konferensdokumentation. Detta material tog på olika sätt upp vårt aktuella ämne. Detta har vi sedan granskat och
analyserat för att få svar på utifrån våra forskningsfrågor. En övervägande del av materialet är specifikt riktat till
vårt problemområde ADHD medan en mindre del är mer inriktade på funktionsnedsättningar generellt. Eftersom
ADHD betraktas som en funktionsnedsättning anser vi att också detta material är relevant.
Resultat
I vårt resultat har vi funnit fyra faktorer som är betydelsefulla när skolan utformar stöd till elever med ADHD-
problematik. Dessa faktorer utgörs av skolans lärandemiljö, samverkan mellan hem och skola, kompetens på alla
nivåer och arbetet med åtgärdsprogram för dessa elever. Arbetar man aktivt med dessa faktorer gynnar det elever
som har ADHD-problematik.
Betydelse för läraryrket
Alla lärare kommer många gånger under sitt yrkesliv att möta en elev med funktionsnedsättningen ADHD.
Därför är det viktigt att läraren har goda kunskaper och strategier på hur han/hon kan arbeta med dessa barn. Det
är angeläget att lyfta pedagogens viktiga roll i arbetet med elever som har ADHD-problematik i skolan. Eftersom
ADHD är en dold funktionsnedsättning är det av stor betydelse att man uppmärksammar dessa elever så att de
får samma stöd och hjälp som barn med fysiska funktionsnedsättningar. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | ADHD | swe |
dc.subject | barn i behov av särskilt stöd | swe |
dc.subject | funktionsneds | swe |
dc.title | Vilket stöd behöver elever med ADHD i skolan? en litteraturstudie | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |