dc.contributor.author | Gustafsson, Linda | swe |
dc.contributor.author | Kristinsdottir, Steiney | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:10Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:10Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18502 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med föreliggande studie är att undersöka i vilken utsträckning pedagoger från förskola
upp till skolår 3 arbetar medvetet med motorisk rörelseträning. Vidare att undersöka om
pedagogerna arbetar med motorik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Metod:
Vi valde i vår studie att använda oss av litteratur och intervjuer av pedagoger för att få svar på
vårt syfte. Vår studie riktar sig mot förskolan till och med skolår tre. Vi har intervjuat tio
pedagoger, samtliga är kvinnor.
Resultat:
Vi kan i vårt resultat se att de flesta av pedagogerna är mer eller mindre medvetna om hur
viktig motoriken är för barn. De är alla överens om att det handlar om rörelse och förmåga till
rörelse. Pedagogens betydelse för barns motoriska utveckling spelar en mycket central roll.
Detta då de för det första fungerar som en inspiratör, för det andra en förebild och för det
tredje den som kontrollerar och utformar den verksamhet inom vilken barnen rör sig. Det blir
därför viktigt att pedagogerna har den kunskapen om deras betydelse för barnens motoriska
utveckling. Det finns pedagoger bland de intervjuade som är medvetna om vilken betydelse
de har, men som inte arbetar aktivt för att stimulera barnens motoriska utveckling. Det
framkom att samtliga intervjuade är medvetna om att barnen tränar sin motorik under hela
skoldagen. Det betyder dock inte att det är ett medvetet arbetssätt av pedagogerna, då barnen
får in den mesta motoriska träningen gratis. I den verksamhet som pedagogerna i
undersökningsgruppen arbetar var den planerade tiden för specifik motorisk träning begränsad
till en timme i veckan. Därefter är det spontan aktivitet som räknas som motorisk träning.
De som arbetar medvetet med motorik uppfattar vi har ett större intresse av rörelse och idrott.
Slutsatsen är att på alla förskolor och skolor som vi har intervjuat på har majoriteten planerad
tid för motorisk träning. Samtliga som har inplanerad tid arbetar utifrån ett vetenskapligt
förhållningssätt. Detta är ett mycket positivt resultat av vår studie. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | 0 | swe |
dc.title | Motorik Ett medvetet arbetssätt bland pedagoger? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |