dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:12Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:12Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18504 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Huvudsyftet med vår undersökning är att få svar på om idrotten i skolan kan användas som
pedagogiskt hjälpmedel i undervisningen av överaktiva elever. Vi gör en intervjuundersökning
med lärare i en specialklass med endast överaktiva elever, samt en enkätundersökning bland
lärare i grundskolan, högstadiet och gymnasieskolan. Vi använder oss av tidigare forskning som
har gjorts i ämnet efter 1994. Svaret på vår frågeställning är komplext. Vi kan inte ge ett
entydigt svar utifrån vår undersökning eller med hjälp av den forskning vi har tagit del av. Under
vår utbildningstid på Pedagogen har ett ämne återkommit regelbundet. Vad gör vi med de elever
som inte klarar av att följa skolans regler? Vi har också upplevt att lärarna på skolorna där vi gör
vår praktik känner maktlöshet över vad de skall göra med de elever som inte kan hålla sig inom
de ramar som skolan har satt upp. Med vår undersökning vill vi påvisa att med omväxlande
undervisning, dock med fasta ramar, återkommande rutiner och med tydligt ledarskap i
klassrummet kan idrotten vara ett hjälpmedel i den dagliga undervisningen av den överaktiva
eleven. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Kan Idrotten användas som hjälpmedel för elever med överaktivitet? Jenny Karlsson , Pehtra Pettersson | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |