Show simple item record

dc.contributor.authorBerndtsson, Karinswe
dc.contributor.authorLarsson, Linaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:12Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:12Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18505
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie var att undersöka hur identifieringen av elever i behov av särskilt stöd går till, samt vilka insatser en sådan identifiering leder till. De huvudfrågor som studien utgått från är: På vilka grunder identifieras elever i behov av särskilt stöd?, Vem gör denna identifiering? samt Vilka vidare åtgärder leder en identifiering till? För att undersöka detta analyserades tidigare forskning samt genomfördes intervjuer med en rektor, en speciallärare och fyra lärare på en skola. Avsikten var att genom intervjuerna undersöka och tolka vilka uppfattningar som fanns angående det ovan nämnda syftet och placera in dessa i olika temaområden. Studien är av kvalitativ karaktär och de intervjuer som genomförts har varit semistrukturerade. Genom studien har framkommit att lärarna främst är de som identifierar elever som avvikande och därmed i behov av särskilt stöd. Det har också framkommit två skilda synsätt på grunderna till denna identifiering, ett där problematiken förläggs hos den enskilde individen och ett där den miljö i vilken eleven befinner sig också tas i beaktande. Vidare har studien resulterat i en liknande uppdelning av synsätt beträffande de åtgärder som vidtas på skolan då en identifiering är gjord. Rörande lärarnas makt att definiera en elev som en elev i behov av särskilt stöd har det visat sig att medvetenheten om denna definitionsmakt är relativt låg bland lärarna. Studiens relevans för läraryrket är således stor då det tycks finnas brister i likvärdigheten angående identifieringen av elever. En förhoppning är därför att studien kan komma att användas som diskussionsunderlag i skolans verksamheter, för att skapa möjlighet till reflektion över de synsätt som ligger till grund för en identifiering av en elev som avvikande respektive normal. = = = J=N=Jswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectElever i behov av särskilt stödswe
dc.subjectIdentifiering,swe
dc.titleUdda, enligt vem? ­ En kvalitativ studie om identifieringen av elever i behov av särskilt stöd.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record