dc.contributor.author | Alveflo, Maria | swe |
dc.contributor.author | Juhlin, Anna | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:14Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:14Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18507 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vi har under vår utbildning mött en osäkerhet ute i verksamheterna vad det gäller specialpedagogens
uppdrag. Vi har känt att gränsen mellan speciallärare och specialpedagoger har varit otydlig. Syftet med
denna studie är därför att kartlägga specialpedagogens uppdrag i skolans verksamhet, i arbetet mot eleverna
i förskoleklass till årskurs sex. Våra frågeställningar är:
Vad säger det specialpedagogiska programmet på Göteborgs universitet om specialpedagogens
uppdrag?
Finns det några övergripande styrdokument som beskriver specialpedagogens uppdrag?
Hur beskriver specialpedagogen sitt uppdrag i verksamheten?
Hur använder sig rektorerna/skolledarna av den specialpedagogiska kompetensen?
Som metod har vi valt kvalitativ intervju då vi vill ha en djupare förståelse för specialpedagogens uppdrag i
verksamheten. Vi har intervjuat sex specialpedagoger samt deras rektorer. Vi har kommit fram till att
specialpedagogens uppdrag är mer omfattande än vad högskoleförordningens examensförordning för
specialpedagoger uppger. En stor del av sin tid avsätter exempelvis specialpedagogen till specialpedagogisk
undervisning. Detta examensarbete ger en kunskap om specialpedagogens uppdrag och vilken betydelse
specialpedagogen har för hela skolans verksamhet för att uppfylla målet "en skola för alla". | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Barn i behov av särskilt stöd | swe |
dc.subject | förskoleklass till | swe |
dc.title | Specialpedagogens uppdrag i skolans verksamhet för elever i förskoleklass till årskurs sex | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |