Show simple item record

dc.contributor.authorLübeck, Jennieswe
dc.contributor.authorRamm, Johannaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:20Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:20Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18514
dc.description.abstractBakgrund Som snart färdiga lärare brottas vi med en ständigt återkommande ängslan över att bli lämnade ensamma utan ett starkt sammansvetsat arbetslag där hjälp och stöd kan finnas. Härigenom föddes idén om att undersöka hur arbetslaget fungerar i skolan idag. Arbetet belyser den fenomenografiska teorin genom att pedagogerna i arbetslaget kan dra nytta utav varandra eftersom alla inte får samma uppfattning av saker som händer och på så sätt kan de komplettera varandra. Syfte Vi har valt att begränsa oss till att genomföra en studie om arbetslagets utbyte av undervisningsidéer. Syftet med denna studie är att se till vilken grad pedagoger i arbetslag delar med sig av sina egna undervisningsidéer till andra kollegor. Frågeställning · Hur har styrdokumenten ändrat fokus angående arbetslag i skolan? · Hur stort utbyte av undervisningsidéer har pedagogerna av varandra? · Är formen att arbeta i arbetslag en tillgång eller ett hinder gällande utbytet av pedagogernas undervisningsidéer? Metod Vi har valt att använda oss av en kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetod i form av en enkätundersökning. I undersökningen har en skola i Göteborg, en skola i en kranskommun till Göteborg och en skola på annan ort deltagit. I enkätundersökningen har vi ställt ett antal frågor kring den enskilde pedagogens situation i arbetslaget. Resultat Genom att göra denna studie har vi kommit fram till att arbetslaget är ett bra forum för att diskutera och genomföra gemensamma projekt samt ett bra forum för rektorn att delge information. När det gäller utbyte av undervisningsidéer så sker detta endast i liten omfattning under arbetslagsmötena. Det finns dock en önskan från pedagogerna i arbetslagen som deltog i vår studie att arbetslagsmötena ska vara ett forum där det ges tillfälle att utbyta undervisningsidéer. Relevans för läraryrket Vi känner att det har stor relevans för läraryrket med fungerande arbetslag där det diskuteras och reflekteras över undervisningen. Det som sker i utbytet är att man tar tillvara på den kunskap och kompetens som finns i skolan, en sorts gratis fortbildning. Det är även under dessa möten som pedagogerna som arbetar runt eleverna kan sätta upp gemensamma mål och visioner att sträva mot. = O=swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectArbetslagswe
dc.subjectframväxtswe
dc.subjectfunktionswe
dc.subjectundervisningsidéer,swe
dc.titleArbetslaget, en tillgång eller ett hinder - en studie om arbetslagets framväxt och dess nuvarande funktion i grundskolans tidigare åldrar.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record