Visa enkel post

dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:26Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:26Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18522
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet Vårt syfte med denna studie var att undersöka, hur pedagoger på utvalda avdelningar använder sagor som pedagogiskt material i deras temaarbete. Kan sagor stimulera lust till lärande? · Hur tar pedagoger tillvara sagor som undervisningsmaterial? · Hur definierar pedagoger ett tematiserat arbetssätt? · Hur uppfattar barnen det som pedagogerna avser med sagan? · Hur implementerar pedagogerna läroplanen i temat "sagor"? · Metod: För att uppnå vårt syfte har vi genomfört observationer i barngrupp, vi har även valt att arbeta med kvalitativa intervjuer. Vi har dokumenterat intervjuerna genom att använda oss utav bandspelare. Vi gjorde observationer på fyra olika avdelningar för att de använder sagan som pedagogiskt material. Dessa fyra avdelningar ligger i väst Sverige. Vi valde också att lämna en diskussionsfråga till pedagogerna på dessa avdelningar: "Vad lägger ni in i begreppet TEMA?" Vi kommer att stödja våra antaganden på relevant litteratur samt tidigare forskning. Resultatet av detta arbete visar på att sagor används som pedagogiskt material i ett tematiskt arbetssätt, utifrån pedagogernas tolkning av tematiserat arbetssätt. Pedagogerna har olika förfaringssätt att utgår från sagor på olika avdelningar. Barnen i vår undersökning ser det som roligt med sagor. Dock behöver pedagogerna synliggöra lärandet för barnen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFörskolaswe
dc.subjectLärandeswe
dc.subjectPedagogerswe
dc.subjectPedagogiskt materialswe
dc.titleSagor som pedagogiskt materialswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post