dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar:
Syftet med studien var att undersöka vilka attityder lärarna som deltog i ett matematikprojekt i en kommun gav
uttryck för när det gällde hur de arbetade med matematik med barn i förskolan.
Följande frågeställningar var avsedda att precisera syftet:
I vilka sammanhang uttryckte lärarna att de lyfte fram matematiken i verksamheten med barnen
·
På vilka sätt ansåg lärarna att de lyfte fram matematiken tillsammans med barnen
·
Vilka faktorer menade lärarna hade betydelse för hur de presenterade matematik i sin verksamhet.
·
Metod
Utifrån vårt syfte och vår valda undersökningsgrupp, valde vi att använda oss av en datainsamlingsmetod som vi
menar gav oss möjligheter att arbeta utifrån både en kvantitativ och en kvalitativ ansats, i form av enkäter. I den
empiriska undersökningen deltog lärare som medverkade i ett matematikprojekt i en västsvensk kommun.
Resultat
Vi har kommit fram till att flertalet lärare, som ingick i ett matematikutvecklarprojekt i den granskade
kommunen, hade förändrat sina attityder till matematik under projektets gång och bar idag på en positiv bild av
matematik. Resultatet visade att alla lärarna i olika grad arbetade integrerat med matematik i leken,
vardagsrutiner och omsorgssituationer. Däremot framkom en variation i tillvägagångssättet i hur lärarna lyfte
fram och utmanade barn i deras grundläggande matematikinlärning. Vidare visade resultaten att det fanns olika
faktorer såsom läroplanen, media och forskning som påverkade hur lärarna presenterade matematik i förskolan,
här framträdde en variation i vad lärarna blev influerade av och i vilken utsträckning. Flertalet av lärarna
använde dokumentation tillsammans med barnen och i arbetslaget, medan hälften av lärarna planerade och
utvärderade matematikarbetet, detta skedde på olika sätt och i olika syften.
Didaktiska konsekvenser
Lärarna har en viktig roll i att skapa positiva matematikmiljöer i förskolan, så att barn ges förutsättningar att
möta grundläggande matematik på ett lustfyllt sätt i meningsfulla sammanhang. Detta i sin tur förutsätter att
lärarna själva bär på positiva attityder till matematik eftersom det återverkar på barns uppfattning av vad
matematik kan innebära och vad det kan användas till.
1 | swe |