Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Andreasswe
dc.date.accessioned2003-05-28swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:37:40Z
dc.date.available2007-01-17T02:37:40Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1852
dc.description.abstractProblembakgrund: Kan belöningssystem fungera som styrmedel för att minska divergensen mellan företagets ägare och övriga medarbetare? Belöningssystemets förmåga att skapa incitament av motivationshöjande karaktär till medarbetarna som leder till förbättrad målkongruens. Vidare är avsikten att diskutera vilka faktorer i de aktuella belöningssystemen som attraherar och behåller kompetent personal på företagen. Syfte: Att studera revisionsbyråers belöningssystem, samt analysera hur dessa bidrar till ökad motivation, förbättrad målkongruens och personalförsörjning på företagen. Avgränsningar: Studien jämför inte företagens belöningssystem och kommer inte fram till vilket system som fungerar bäst, eller om något belöningssystem är utformat på rätt eller fel sätt. Tanken är heller inte att granska och analysera respektive företagens verksamhet. Metod: Studiens innehåll består till största delen av sekundärdata i form av akademisk litteratur och primärdata i form av djupintervjuer. Primär data är införskaffad på tre konkurrerande revisionsföretag i Göteborg. Empirianalys: Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av den teoretiska referensramen. Som underlag till det empiriska materialet ligger de djupintervjuer som genomförts på företagen. Slutsatser: Belöningssystemen skapar incitament som leder till ökad motivation för delägarna och medarbetarna på företagen, minskar divergensen mellan ägarna och övriga anställda på företagen vilket leder till ökad målkongruens. Innehållet i belöningssystemen är betydelsefullt när det gäller att attrahera och behålla kompetens i företaget. Förslag till vidare forskning: Att utifrån en modell undersöka vilket företag som erbjuder sina anställda de bästa villkoren gällande finansiella och icke-finansiella belöningar. Vidare är det intressant att undersöka vilka belöningar personalen värderar högst samt vilka som har störst effekt på motivationen.swe
dc.format.extent636313 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleBelöning som medel för mål och motivation - Studie av tre revisionsbyråerswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2547swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record