dc.contributor.author | Fogelmark Törnbäck, Christopher | swe |
dc.contributor.author | Olsson, Johan | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:33Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:33Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18530 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte
Syftet med vår studie är att ta reda på vilka variabler som påverkar användandet av skapande verksamhet i
skolan med fokus på årskurs 1 6. Under vår utbildning har vi vid flera tillfällen fått påpekat för oss att det finns
ett motstånd mot skapande verksamhet. Även litteratur vi har läst visar på detta. Den skapande verksamheten är
sällan eftertraktad trots samhällets efterfrågan på kreativitet och innovationsförmåga. Med vår studie vill vi finna
svar eller en fingervisning på var problematiken ligger när det handlar om användandet av skapande verksamhet.
Metod
Vi har valt att använda oss av en enkätundersökning som instrument för vår studie. Enkäten utformades med
hjälp av litteratur inom det kvantitativa forskningsområdet och med inslag ifrån det kvalitativa
forskningsområdet. Enkäten delades ut till 50 lärare vid fyra grundskolor. Två av skolorna ligger i ett mer
välbärgat område och resterande ligger i ett invandrartätt segregerat område med huvudsak låginkomsttagare
som invånare.
Resultat
Resultatet av vår studie bekräftade till en viss del våra föreställningar om att det finns en problematik i
användandet av skapande verksamhet i skolan, brist på kompetens, bra lokaler och tid m.fl. När det gäller ämnes
status så värderas fortfarande de teoretiska ämnena högre och det är inom det området största delen av tiden
läggs i skolan. Resultaten visade dock att det finns ett stort intresse för arbete med skapande verksamhet inom
skolverksamheten. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Vad är det som är så svårt med skapande? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |