Visa enkel post

dc.contributor.authorJeppsson, Karinswe
dc.contributor.authorLeijonflycht, Johanswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:33Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:33Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18531
dc.description.abstractSammanfattning: Om vi vill lära oss om krig, anorexi eller mobbning så finns det en vetenskaplig och faktabaserad sida av detta. Men också en andra aspekt, som handlar om våra känslor, vår inlevelseförmåga och att kunna se saker ur andra människors perspektiv. Vi har undersökt begreppet estetiska läroprocesser för att vi tror att det är en metod som vi kan använda oss av i skolan för att arbeta med frågor som handlar om värderingar och demokrati, en viktig aspekt som läroplanen poängterar. Vi har dels gjort en litteraturstudie för att komma fram till en definition av begreppet och dels observerat ute på skolor som arbetar mycket med estetisk verksamhet för att se om det de gör stämmer överens med vår uppfattning av estetiska läroprocesser. Vi har också praktiserat estetiska läroprocesser själva genom att dessutom skapa en film, för att lära oss genom skapande. Detta ledde till en hermeneutisk effekt där våra ställningstaganden i filmen påverkade vår uppsats och vice versa. I våra observationer av skolor fann vi att lärares och framförallt rektorers medvetenhet påverkade kvalitén av estetiska läroprocesser på skolan. Vi anser att rektorers arbetssituation måste förändras så att rektorer har tid och resurser att ta det pedagogiska ansvar som de har i uppdrag att göra.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectestetiska läroprocesserswe
dc.subjectförhållningssättswe
dc.subjectkonstenswe
dc.titleTankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers möjligheterswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post