dc.description.abstract | I denna studie behandlar vi hur bildlärare genom dokumentation synliggör elevers läroprocesser. Det är av vikt för
läraren att se processen i det han/hon ska handleda elever med utgångspunkt i respektive elevs utvecklingszon. För
eleverna själva är det viktigt för att kunna utveckla en förståelse för sitt eget lärande. En nödvändighet är därmed att
läraren måste inneha verktyg för att kunna få syn på dessa processer. Problemet med det hela är lärarens arbetssituation
som är komplex. Vi har upplevt ett uttryckt problem med de verktyg som finns i den tidspressade verkligheten. Vårt
syfte blev därför att söka finna hanterbara verktyg för synliggörande av processer.
Vår undersökning består av två delar, intervjuer och gestaltning. Intervjudelen innefattar tre intervjuer i
halvstrukturerad form av slumpmässigt utvalda bildlärare samt dokumentation av fyra bildmappar och en blogg,
tillhörande de intervjuade lärarna. Gestaltningsdelen var uppdelad i två moment. De begränsades till 15 timmar per del,
vilket är ungefär detsamma som en termins bildundervisning för grundskolans äldre åldrar. I den första delen
genomförde vi själva 15 stycken 60 minuters lektioner innefattande sju bilduppgifter som är avsedda för årskurs 9. I den
andra gestaltningsdelen arbetade vi endast utifrån ett tema och med återkommande responstillfällen, även detta uppdelat
i 15 stycken 60 minuters pass. Hela gestaltningsdelen dokumenterade vi genom att filma fyra lektionstillfällen,
fotografera våra arbeten och skriva egna reflektioner efter varje lektionstillfälle.
Vi fann att det var svårt att i de dokumentationsverktyg vi undersökte spåra läroprocesser. Genom vår undersökning
synliggjorde vi brister i ett lektionsupplägg, vanligt förekommande i bildämnet. Detta upplägg och problem med att
förankra nyare synsätt grundade på den pedagogiska forskningen relaterar till att man försöker realisera teorierna med
traditionella undervisningsmetoder. Om processer skall bli synliga i dokumentationen krävs det att undervisningen ger
utrymme och präglas av det dialogiska undersökande som främjar lärandeprocesserna. De dokumentationsformer som
redan är vanliga och används ute i verksamheten kan fungera som synliggörande verktyg om dess innehåll istället för
slutprodukter fokuserar på elevernas undersökande material, förutsatt att undervisningen genererar samma fokus. Det
viktigaste verktyget för synliggörandet av processer vi fann var det egna lektionsinnehållet och förhållningssättet till
lärarnas professionella objekt - lärandet. | swe |