Show simple item record

dc.contributor.authorWu, Camillaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:36Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:36Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18534
dc.description.abstractJag har i mitt arbete undersökt en egen teori om att man som forskare inom utbildningsvetenskap skulle kunna använda sig av konstnärliga gestaltningsprocesser som metod att söka svar kring sin didaktiska forskning. Samt finna metoder att arbeta med konstnärliga gestaltningsprocesser i sin undervisning. Syftet med mitt arbete är att se om det kan vara möjligt att förena det praxisbaserade konstnärliga forskningsfältets arbetssätt med det utbildningsvetenskapliga samt vad den kombinationen i så fall skulle vara till för nytta inom pedagogisk forskning. Min undersökning har två huvudfrågor: · Skulle det vara möjligt att kombinera det praxisbaserade, konstnärliga forskningsfältets arbetssätt med utbildningsvetenskap? · Vad skulle denna kombination ha för nytta för den pedagogiska forskningen och för skolan? Jag har använt mig av litteraturstudier och konstnärligt, undersökande gestaltningsarbete som metoder för det här arbetet. För att ge stöd åt minnet och för att i efterhand kunna tydliggöra skeenden och tankar i processen har jag under arbetets gång också kontinuerligt fört loggbok i form av blogg på internet. I min analys av processen har jag sedan använt mig av en fjärde metod, deskriptiv innehållsanalys. Deskriptiv innehållsanalys passar bra till att analysera dokumentationen av undersökande konstnärliga processer då man många gånger jobbar både intuitivt och brett vilket medför att det är svårt att se det egentliga innehållet under arbetets gång. Men vilken nytta kan då forskaren inom utbildningsvetenskap ha av den konstnärliga metoden? Jag tror att man har svårt att kunna använda sig av konsten som kunskapsgenerator inom sitt undervisningsämne om man inte själv har upplevt vad dessa processer egentligen innebär. Utan denna erfarenhet finns en risk att de konstnärliga perspektiven på undervisningen blir godtyckliga. Man riskerar att lärare inte till fullo förstått innebörden av dessa processer och istället låter det konstnärliga få en illustrerande eller "avkopplande" uppgift i den pedagogiska verksamheten. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectkonstswe
dc.subjectforskningswe
dc.subjectpedagogikswe
dc.subjectestetikswe
dc.subjectutbildningsvswe
dc.titleKUNSKAPANDE GENOM KONSTSKAPANDEswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record