Visa enkel post

dc.contributor.authorKjellstörm, Henrikswe
dc.contributor.authorAppelgren, Fredrikswe
dc.date.accessioned2003-06-02swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:37:47Z
dc.date.available2007-01-17T02:37:47Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1861
dc.description.abstractBakgrund och frågeställning: Under det sista årtiondet har revisionsarvodena på stora revisionsuppdrag minskat markant. Detta har lett till en diskussion där revisionens kvalitet ifrågasatts. Många röster har gjort sig hörda genom att kritisera dagens revision och menar då att den skulle vara undermålig. Mot bakgrund av den aktuella diskussionen har vi studerat hur kvaliteten på revisionen utvecklats under de senaste tio åren. Vi har också undersökt om det finns ett samband mellan revisionskvalitet och storleken på revisionsarvoden. Syfte: Uppsatsens syfte är att ge ett svar på den pågående diskussionen om revisionens kvalitet. Undersökningen är intressant för revisorer, revisionsklienter och aktieägare. Studerande på universitetsnivå i företagsekonomi skall se uppsatsen som en vägledning för vidare studier. Avgränsningar: Revision finns i ett flertal former. Uppsatsen avgränsas till den revision av aktiebolag som enligt aktiebolagslagen är lagstadgad. Arbetet omfattar således inte miljörevision och statlig revision etc. Vidare ämnar uppsatsen inte beskriva hur kvalitetsarbete och kvalitetsstyrning av revision bedrivs. Strategi och metod: Vi har valt att utgå från en explorativ forskningsstrategi som sedan övergår till en förklarande strategi. Vårt vetenskapliga tillvägagångssätt är kvalitativt då djupintervjuer ligger till grund för uppsatsens resultat. Nio personer har intervjuats och de representerar tre huvudgrupper; revisorer, revisionsklienter och aktieägare. Resultatet av empirin har utvärderats i analysen med utgångspunkt i uppsatsens teoretiska referensram. Resultat: Mot bakgrund av de reducerade revisionsarvodena är det vanligt att revisionens kvalitet ifrågasätts i den pågående diskussionen. Vår slutats är att revisionens kvalitet förbättrats under de senaste tio åren. Revisionen är idag noggrannare planerad, effektivare utförd samt bättre rapporterad. Revisionsbyråernas lönsamhet, vad gäller stora uppdrag, har minskat och klienterna får idag mer revision per arvodeskrona. Förslag till fortsatt forskning: Det är intressant att studera hur revisionsprocessen kan effektiviseras ytterligare. Det skulle också vara intressant att undersöka hur revisionsbyråerna organiserar kvalitetsstyrningen av revisionen. Ytterligare ett exempel på ett intressant ämne kan vara att undersöka om tillvägagångssättet för revision skiljer sig åt mellan revisionsbyråer av olika storlek.swe
dc.format.extent746390 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEconomic Studiesswe
dc.titleRevisionens utveckling under de senaste tio åren - En studie av en prispressad branschswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2602swe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post