dc.contributor.author | Gruvberg, Christer | |
dc.date.accessioned | 2008-11-14T14:44:56Z | |
dc.date.available | 2008-11-14T14:44:56Z | |
dc.date.issued | 2008-11-14T14:44:56Z | |
dc.identifier.isbn | 978-91-628-7651-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18644 | |
dc.description.abstract | Den här studien har som mål att försöka förstå hur laborationen bidrar till att underlätta
studenternas kognitiva arbete att förstå teorin ingående i deras första kemikurs
på akademisk nivå.
Empirin har framförallt sökt fånga studenternas perspektiv vilket därmed blivit
vägvisande för de slutsatser som dragits. Enkätstudier och videoupptagningar har
genomförts vid laborationstillfällen. Uppföljande videointervjuer med labpar
planerades in i nära anslutning efter laborationen. De tre datakällorna har därefter
genomgått statistisk analys respektive transkriberats och analyserats
Resultaten från studien har redan påverkat utformningen av den inledande
laborationskursen i kemi vid Göteborgs Universitet och även lett till en tvådagars
fortbildningskurs i vilken assistenterna har fortbildats att möta studenterna i
laboratoriet med samma tankegångar som studien presenterar och att inte använda
bilden av hur de själva blev bemötta av assistenterna när de en gång själva var
nybörjarstudenter.
I den här studien visas studentperspektivet i både enkäter och intervjuer att
laborationen och rapportarbetet bidrar till förståelsen av ämnet och till tentamensresultatet,
om studenten har förstått syftet med laborationen. Bidragande orsak
att förstå laborationen är att komma förberedd inför försöket. Studien indikerar
problemen för nybörjarstudenter att förstå teori och laborationshandledningar då
förståelsen av dessa verbala inskriptioner förutsätter erfarenheter av den speciella
värld som texterna refererar till.
Diskussionens betydelse framhålls explicit i vissa delar av texten, men är
underförstådd i hela studien. Det finns en konsensus om att diskussionen har stor
betydelse för förståelsen. Laborationens visuella bidrag till förståelsearbetet
diskuteras däremot sparsamt i litteraturen. I föreliggande studie finns tecken på att
upplevelsen av försöket ”här och nu”, lagras med både spatial och kronologisk
information. I samverkan under försöket eller vid ett senare tillfälle ger dessa upplevelser
möjlighet för studenten att bearbeta och förstå de vetenskapliga förklaringarna
Ett intressant men oplanerat resultat: Data i studien visar könsskillnader i attityder
angående laborationens roll, de pekar ut att kvinnorna anser sig ha större nytta av
laborationens bidrag för sin förståelse än männen vad gör. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | kemi med ämnesdidaktik | en |
dc.subject | laboration | en |
dc.subject | FYE | en |
dc.subject | microscale | en |
dc.subject | tyst kunskap | en |
dc.subject | visuell representation | en |
dc.title | Kemilaborationens bidrag till förståelse - högskolestudentens perspektiv - | en |
dc.type | Text | |
dc.type.svep | Doctoral thesis | |
dc.gup.mail | gruvberg@kreativkemi.se | en |
dc.type.degree | Doctor of Philosophy | en |
dc.gup.admin | Monografi | en |
dc.gup.origin | University of Gothenburg. Faculty of Science | en |
dc.gup.department | Department of Chemistry ; Institutionen för kemi | en |
dc.gup.defenceplace | kl 10.15 i föreläsningssal KB vid institutionen för kemi | en |
dc.gup.defencedate | 2008-12-05 | |
dc.gup.dissdb-fakultet | MNF | |