dc.contributor.author | Hård av Segerstad, Helene | |
dc.contributor.author | Setterud, Helen | |
dc.contributor.author | Salerud, Göran | |
dc.date.accessioned | 2008-11-17T17:17:06Z | |
dc.date.available | 2008-11-17T17:17:06Z | |
dc.date.issued | 2008-11-17T17:17:06Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18712 | |
dc.description.abstract | Handledning har identifierats som en av de viktigaste faktorerna för att studenter ska lyckas med sina masterarbeten. I det här projektet har vi prövat en alternativ modell av handledning i två akademiska miljöer. Den traditionella individuella handledningen i miljöerna har
kompletterats med grupphandledning samt stöd för grupphandledarna. Data har bildats genom
en enkät till studenter och grupphandledare innan processen startade och genom intervjuer
med dessa när grupphandledningen avslutats. Resultat från projektet visar att de
studentgrupper som varit mer aktiva och i högre grad arbetat med egna texter har fått ett större
utbyte. En konsekvens är att de har upptäckt fler aspekter i sina arbeten, sådant som de
tidigare inte sett, ett större självförtroende i sitt skrivande samt en högre kvalitet på master
arbetet. Även de mindre aktiva studenterna har rapporterat att grupphandledningen bidragit
med viktig återkoppling på de egna arbetena. Handledarna har fått nya insikter om
handledning och upptäckt mer av studenternas sätt att arbeta sig igenom ett master arbete. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter från NSHU | |
dc.subject | Grupphandledning | en |
dc.subject | Självständiga arbeten | en |
dc.subject | Reflektion | en |
dc.subject | Handledarutveckling | en |
dc.title | Att synliggöra handledning av självständiga arbeten som stöd för studenter och handledare | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | report | en |
dc.contributor.organization | Linköpings universitet | |