Effekter av outsourcing. En studie utförd på Clariant Sverige AB, Göteborgs Spårvägar AB och SKF Sverige AB
Abstract
Bakgrund och problem: En av de starkaste trenderna har under de senaste tio åren utgjorts av den ökade fokuseringen på outsourcing. Några av de grundläggande orsakerna till att outsourcingen ökat under de senare åren är en snabbare teknologisk utveckling, mer komplexa produkter, minskad kontinuitet samt en mer påtaglig global konkurrens på världsmarknaden. Outsourcing skall bland annat leda till att reducera företagets kostnader, frigöra kapital och göra företaget mindre känsligt för svängningar i efterfrågan. Motsägelsefulla uttalanden som anger att outsourcingen ”inte är en övergående trend” respektive” har avstannat” i kombination med att det finns få bevis för de effekter outsourcing har på företagets prestationer har lett till att vi finner det intressant att empiriskt studera effekterna av outsourcing inom svenska företag.
Syften: Syftet med denna uppsats är att utröna huruvida outsourcingen hos de undersökta företagen resulterat i önskade effekter eller ej. Detta görs genom att beskriva de undersökta företagens motiv till valet att outsourca delar av sin verksamhet samt genom att identifiera och analysera de effekter som de undersökta företagen upplevt till följd av outsourcingen.
Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till att genomföra undersökningen ur ett kundperspektiv på företag verksamma i Sverige. Det innebär att endast det outsourcande företagets synpunkter kommer att beaktas. Då det ej var möjligt att undersöka alla svenska företag har vi dessutom valt att avgränsa oss till tre företag.
Metod: Vi har använt oss av ett deduktivt metodangreppssätt och utfört en kvalitativ fallstudie. Datan vi använt i uppsatsen består både av sekundär och primärdata. Den senare är insamlad genom personliga intervjuer med representanter för de tre fallföretagen. Personerna har haft god insikt i företagen outsourcingprojekt samt dess effekter.
Resultat och slutsatser: Vi har funnit att de undersökta företagens motiv till outsourcing varierat beroende på outsourcingobjektet. Övergripande har emellertid kostnadsreducering och bättre kvalitet/service varit de dominerande motiven till outsourcing. Vidare har de effekter som outsourcingen resulterat i till stor del varit positiva och motsvarat de motiv som företagen angett.
Förslag till fortsatta studier: Vi har under studiens gång funnit att det skulle vara av intresse att studera företag som valt att insourca delar av sin verksamhet igen. Detta för att erhålla en mer nyanserad bild av outsourcingen och dess effekter. Vi anser även att det hade varit intressant att i ett senare skede undersöka det fallföretag som avvikit från de av Embleton & Wright nämnda, framgångsfaktorerna. Detta för att kunna utröna om det på längre sikt lett till negativa effekter.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law