dc.description.abstract | Rapporten Maten och det nya landet ingår i forskningsprojektet Den mångdimensionella
matkonsumenten. Värderingar och beteenden hos konsumenter 55+, som är ett institutions- och
fakultetsövergripande samarbete mellan forskare från etnologi, företagsekonomi, hushållsvetenskap och
konsumentteknik vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Göteborgs universitet. Projektet pågår
åren 2004-2007 och finansieras av Formas (Forskningsrådet för miljö, areella näringar och
samhällsbyggande). I fokus står de krav och önskemål 55+ konsumenter har på framtidens
livsmedelsutbud i relation till 1) matens roll för identitets- och relationsskapande, 2) krav på produkter
och tjänster, 3) förhållningssätt till hälso- och miljöfrågor och 4) förhållningssätt till varumärken och
butiksutbud. Under vart och ett av de tre projektåren står en grupp i fokus: välutbildade, ekonomiskt
välbeställda storstadsbor (år1), nya svenskar (år 2) och glesbygdsbor (år 3). Ett övergripande syfte är att
med utgångspunkt i kvalitativa/etnografiska metoder ge en mer djupgående och nyanserad bild, som
komplement till statistiska undersökningar om samband mellan t ex åldrande, mat och hälsa. Resultatet
från projektets första år finns presenterat i CFK-rapporten Vin, växthus och vänskap, som finns att ladda
ner från CFK:s hemsida www.cfk.gu.se. Här finns också rapporten Maten och det nya landet i sin helhet
att hämta. | en |