• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humor – ett hjälpmedel inom vården

Abstract
Inledning: Humor är och har genom historien varit betydelsefull för människans kommunikation och välbefinnande. Välbefinnande beskrivs som ett fenomenologiskt begrepp och att upplevelsen av välbefinnande är individuell. Detta beror dels på inre och yttre faktorer, dels på hur man tolkar upplevelser och känslor. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att belysa humorns betydelse i vården för såväl sjuksköterskor som patienter. Metod: Resultatet i litteraturstudien baserades på granskningen av tio vetenskapliga artiklar, samtliga med kvalitativ ansats. Artikelsökningarna gjordes genom databaserna PubMed och Cinahl. Resultat: Vid granskningen av artiklarna växte fem teman fram, två teman var sett enbart ur sjuksköterskeperspektiv; humor i arbetsmiljö och humor och finkänslighet. Ett tema var sett enbart ur patientperspektiv; humor och välbefinnande och två teman var sett ur båda perspektiv; humor som copingstrategi och humor i kommunikation. Det visade sig att humor var en viktig och ofta använd coping- och kommunikationsstrategi för såväl sjuksköterskor som patienter. Dessa strategier spelade stor roll i hanterandet av känslor, situationer och upplevelser samt för möjligheterna att ge uttryck åt dessa. Det framkom också att humor hade en positiv inverkan på sjuksköterskans arbetsmiljö, då humor rev ner barriärer och ökade känslan av sammanhållning. Humorns betydelse för patienters upplevelse av välbefinnande beskrevs bl.a. med att humor skänkte glädje och en stunds vila från lidandet, minskade oro samt upprätthöll värdighet, självförtroende och känsla av närhet och samhörighet. Genom att ta sig tid till samtal med patienten kunde sjuksköterskan få patienten att minnas roliga episoder, och på så sätt ökades patientens välbefinnande. Sjuksköterskans ansvar var att iaktta försiktighet och vara medveten, lyhörd och känslig då humor användes som hjälpmedel i sjuksköterskepatientrelationen. Slutsats: Slutsatsen blev att om humor användes rätt, hade den stor betydelse för såväl sjuksköteskor som patienter. Nyckelord: Humor, välbefinnande, sjuksköterska, patient.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18856
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
gupea_2077_18856_1.pdf (106.6Kb)
Date
2008-12-12
Author
Petersson, Christina
Roos, Elisabet
Keywords
Humor
Omvårdnad
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV