• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motiven bakom Pernod Ricards förvärv av Vin&Sprit

Abstract
Bakgrund: Bakgrunden till försäljningen av statligt ägda Vin&Sprit är att svenska regeringen har beslutat att statligt ägande av företag ska minskas. Försäljningen av V&S avslutade ett svenskt ägande av företaget som Ivan Bratt grundade 1917. Det köpande företaget Pernod Ricard grundades 1975 genom en sammanslagning av de två största franska producenterna Pernod och Ricard. Frågeställningar: Varför har Pernod Ricard valt att växa mekaniskt med hjälp av V&S? Hur skall förvärvet av V&S generera en ökad avkastning till aktieägarna? Vilka produkter inom V&S ligger i linje med Pernod Ricards produktportfölj och strategi? Syfte: Vi vill få förståelse till motiven bakom Pernod Ricards val att växa mekaniskt istället för organiskt, trots de stora ekonomiska riskerna som följer med denna expansionsstrategi. Metod: Vi har valt att göra en övergripande beskrivning av fallföretagens organisation, strategi och varumärken för att ge en bild av hur väl V&S passar in i Pernod Ricards strategi. Teori: Den första delen i teoriavsnittet som vi benämner företagsförvärv ger en överskådlig bild av vad som bör beaktas i strategifasen. De två efterföljande avsnitten SWOT och produktportfölj analyserar företagens interna och externa förutsättningar. Empiri: VI har valt att dela upp detta avsnitt i fyra delar. I den första beskriver vi försäljningsförloppet och den bransch som V&S och Pernod Ricard verkar i. I de två nästkommande delarna beskriver vi respektive bolags interna och externa förutsättningar. Den sista delen behandlar Pernod Ricards förvärv av V&S. Slutsatser: Förvärvet löser två av Pernod Ricards största svagheter, nämligen avsaknad av en egenproducerad global vodka, och en svag USA marknad. Det kanske viktigaste skälet till att det blev just V&S, är att förvärvet av Stolichnaya inte blivit av, vilket var Pernod Ricards ursprungliga förhoppning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18858
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_18858_1.pdf (673.7Kb)
Date
2008-12-12
Author
Lundgren, Martin
Jerntorp, Fredrik
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-132
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV