Medarbetarantalets betydelse för enhetschefen - En studie av de organisatoriska förutsättningarna inom äldreomsorgen
Abstract
Det finns ett samband mellan vilket medarbetarantal enhetschefen inom äldreomsorgen har och vilken möjlighet hon har att utföra ett professionellt arbete. Utifrån mitt empiriska material, tidigare forskning och andra källor verkar gränsen för att kunna utföra ett professionellt arbete upphöra vid ungefär 30 medarbetare. Svaren varierade lite beroende på vilka organisatoriska förutsättningar som råder i stadsdelen i form av medarbetaransvar och administrativ hjälp.
Offentlig sektor är uppbyggd utifrån en hierarkisk modell där enhetschefen ofta är det tredje ledet i hierarkin. Under 90- talet införde man en mer platt organisation. Detta både av besparingskrav då Sverige befann sig i en lågkonjunktur, men också som en konsekvens av ädelreformen. Den platta organisationen innebar att man kunde kringgå de långa beslutskedjorna, medarbetarna skulle få ett utökat ansvar, och besluten decentraliseras. För enhetschefen innebar den platta modellen ett utökat medarbetaransvar.
Enhetschefer inom äldreomsorgen i Göteborg har ett högt medarbetarantal även idag. Av de fem chefer jag intervjuade hade endast en chef mindre än 30 medarbetare. Genom empirin och tidigare forskning framkom det att den platta modellen ofta inte fungerade i praktiken. Då enhetschefen befinner sig i en mellanposition och relativt långt ner i hierarkin innebär det att hon har svårt att förändra sin arbetssituation. Ledningen tar beslut om hur organisationen ska struktureras, samtidigt så är hon ansvarig för att det praktiska fungerar med medarbetarna.
Mitt empiriska material tyder på att medarbetarantalet har stor betydelse för hur enhetschefen upplever både sin möjlighet att utföra ett professionellt arbete och hur hon upplever den psykosociala arbetsmiljön. Jag har jämfört det empiriska materialet från två enhetschefer där den ena har ett medarbetarantal på 25 medan den andra har ett medarbetarantal på 53. Utifrån deras uttalanden och skildringar har jag hämtat information och jämfört med teorier och tidigare forskning. Empirin från de övriga informanterna har jag använt som stöd och för att stärka reliabiliteten då även de ger exempel på hur de upplever sin arbetssituation utifrån ett högt medarbetarantal.
Jag har även fenomenologiskt undersökt betydelsen av tydlighet och öppenhet både inom organisationen och hur det påverkar enhetschefen
Slutsatsen är att medarbetarantalet är det huvudsakliga faktorn som är avgörande för hur enhetschefen upplever sin arbetsinsats och sin psykosociala arbetsmiljö.
Upplevelse av en otydlig och slutenhet inom organisationen är snarare ett symptom på att enhetschefen har en för hög arbetsbelastning än en dålig organisation. På grund av det höga medarbetarantalet och den arbetsinsats som följer med detta hinner inte enhetschefen ta in ny information och reflektera över sitt arbete. Det dagliga arbetet handlar till stor del om att prioritera de viktigaste sysslorna för att få verksamheten att fungera.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-01-12Author
Håkansson, Mirelle
Keywords
Enhetschef
medarbetarantal
organisation
psykosocial arbetsmiljö
Language
swe