Börjar grundbulten rosta? En debattskrift om grundutbildningen i högskolan
dc.contributor.author | Westling, Håkan, Red | |
dc.date.accessioned | 2009-01-13T13:33:49Z | |
dc.date.available | 2009-01-13T13:33:49Z | |
dc.date.issued | 1999-12 | |
dc.identifier.isbn | 91-88874-42-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19001 | |
dc.description.abstract | Grundutbildningen är grundbulten i högskolan – högskolan är en grundbult för samhällets utveckling1. Det var grundtankarna bakom engagemanget i 1989 års högskoleutredning. Utredningen kallades därför ofta – även av sina egna ledamöter – för ”Grundbulten”. Den tillsattes av den dåvarande socialdemokratiska regeringen men en viktig utlösande faktor var den tämligen massiva kritik av grundutbildningen i högskolan som i olika sammanhang framförts av bl.a. Sveriges Förenade Studentkårer. Studenternas kritik av undervisningsmiljön sammanfattades i utredningen på följande sätt: • Undervisningsmeriter spelar en alltför underordnad roll vid tillsättning av lärartjänster. • Högskolans lärare saknar pedagogisk utbildning; många av dem är dåliga pedagoger som inte förmår förmedla sina kunskaper till studenterna på ett begripligt sätt. • Undervisningen läggs ofta upp på ett sätt som uppmuntrar till okritiskt inhämtande av detaljkunskaper. • Examinationen är dåligt anpassad till målen för utbildningen • Kursutvärderingar saknas; där de förekommer fungerar de ofta dåligt | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.publisher | Rådet för högskoleutbildning | en |
dc.subject | grundutbildning | en |
dc.subject | högskolan | en |
dc.title | Börjar grundbulten rosta? En debattskrift om grundutbildningen i högskolan | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | book | en |