Show simple item record

dc.contributor.authorElhage, Samir
dc.contributor.authorKullberg, Tommy
dc.date.accessioned2009-01-23T10:44:18Z
dc.date.available2009-01-23T10:44:18Z
dc.date.issued2009-01-23T10:44:18Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19174
dc.description.abstractBakgrund och problem: Det blir allt vanligare i dagens globaliserade värld att flera stora företag söker sig utanför sina nationsgränser för att växa på nya marknader. Detta medför då en rad utmaningar inom ekonomistyrning när man skall etablera sig i främmande länder. I vår studie har vi fokuserat oss hur japanska företag med verksamhet i Sverige tillämpar och anpassar sitt belöningssystem till svenska förhållanden. Belöningssystem är generellt annorlunda i Japan i jämförelse med Sverige, vi vill då öka förståelsen hur belöningssystem som styrinstrument skiljer sig mellan dessa två länder. Genom att intervjua människor verksamma i Sverige med japanska rötter och stor erfarenhet från den japanska arbetsmarknaden kan vi införskaffa lärdom om hur man vill bli belönad och hur de upplever belöningssystemets roll som styrmedel och vad som motiverar anställda att prestera. Syfte: Syftet med den här studien är att skapa en ökad förståelse för hur belöningssystem är utformade i japanska företag och i vilken utsträckning de anpassas till svenska förhållanden samt vad som motiverar anställda att prestera i Sverige respektive Japan? Metod: En kvalitativ undersökningsmetod har genomförts, riktad till tre expert intervjuer vid två japanska företag. Vårt empiriska material har analyserats utifrån vår teoretiska referensram. Vi använder oss av både primär- och sekundärdata som underlag till vår studie. Resultat och slutsatser: Vi har kunnat identifiera främst två stora skillnader i belöningssystemet mellan Sverige och Japan. Det ena är att japanska belöningssystemet är senioritetsbaserat, medan det i Sverige är kompetensbaserat. Den andra stora skillnaden är att anställda i Japan får två årliga bonusar som utgör en stor del av årsinkomsten i jämförelse med Sverige. Vidare finner vi att japaner är i högre grad motiverade av trygghetsbehoven, medan man i Sverige värdesätter de sociala behoven i högre grad inom Maslows behovspyramid. Förslag till fortsatt forskning: Då vår studie handlar om belöningssystemets roll som styrmedel och vad som motiverar anställda att prestera i Sverige respektive Japan, där våra undersökta företag har varit japanska företag med global verksamhet i Sverige. Vi tycker då att det vore intressant att vända på ”myntet” och undersöka svenska företag med verksamhet i Japan och hur man arbetar kring belöningssystemet och motivation samt i vilken grad man anpassar sig till japanska förhållanden.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries08-09-12en
dc.titleBelöningssystem och motivation - en studie om belöningssystemets roll som styrmedel i Sverige respektive Japanen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record