Show simple item record

dc.contributor.authorOskarsson, David
dc.contributor.authorRondahl, Hampus
dc.date.accessioned2009-01-27T14:33:17Z
dc.date.available2009-01-27T14:33:17Z
dc.date.issued2009-01-27T14:33:17Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19232
dc.description.abstractBakgrund: Business Intelligence är ett avancerat IT-verktyg och BI-branschen är glödhet. Företag konsolideras och nyligen äntrade Microsoft, det enda företaget i världen som anses ha en monopolposition, marknaden. Aktörerna på BI-marknaden slår sig för bröstet och hävdar att de är bäst på att leverera dessa lösningar till företag. BI-verktygen har flera användningsområden bland annat prestationsmätning. En effektiv prestationsmätning kräver en stark koppling mot företagets strategi men studier har identifierat problem i relationen mellan strategi-prestationsmätning-avancerad IT. Det faktum att få studier ha gjorts berörande det relativt nya begreppet BI och att fler studier behöver göras kring strategiprestationsmätning- avancerad IT-relationen, formulerade vi frågeställningarna: Hur arbetar ett företag med prestationsmätning och använder de ett BI-verktyg för detta? Syfte: Vi har valt att dela in vår studie i delsyften. Delsyfte 1: Beskriva hur företaget arbetar med ekonomistyrning i allmänhet och prestationsmätning i synnerhet. Delsyfte 2: Undersöka de bakomliggande faktorerna kring vilken roll Business Intelligence (i samverkan med ERP) spelar i företaget. Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsmetod baserat på fem separata intervjuer. Intervjuerna var närmare bestämt av formen kvalitativa, icke-standardiserade, strukturerare, målinriktade ämnesintervjuer. Resultatet från intervjuerna är vår primärdata. Resultaten jämfördes sedan med vår teoretiska referensram för att möjliggöra analysering och slutsatsdragning. Teoretisk referensram: De ämnen som presenteras i den teroretiska referensramen är: ekonomistyrning, strategi, prestationsmätning, affärssystem och BI. Vi presenterar genomförda studier och litteratur kring nämnda ämnen. Empiri: Empirin är en återgivning av de genomförda intervjuerna med sex personer inom SYSteamkoncernen vid fem separata tillfällen. Respondenterna har diversifierade uppfattningar om de undersökta ämnena då de har olika positioner, på olika hierarkiska nivåer i koncernen. Slutsatser: SYSteam AB lider av skomakarbarnsyndromet vad gäller användningen av BIverktyg. De har upparbetat sina prestationsmått i enighet med teorin men visionstrategikongruensbrister har gjort att vissa prestationsmått inte uppfyller sitt syfte.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries08-09-19en
dc.subjectEkonomistyrning, strategi, prestationsmätning, Business Intelligence (BI),en
dc.titlePrestationsmätning och Business Intelligence - en fallstudie av SYSteam ABen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record