dc.contributor.author | Oskarsson, David | |
dc.contributor.author | Rondahl, Hampus | |
dc.date.accessioned | 2009-01-27T14:33:17Z | |
dc.date.available | 2009-01-27T14:33:17Z | |
dc.date.issued | 2009-01-27T14:33:17Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19232 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Business Intelligence är ett avancerat IT-verktyg och BI-branschen är glödhet.
Företag konsolideras och nyligen äntrade Microsoft, det enda företaget i världen som anses ha
en monopolposition, marknaden. Aktörerna på BI-marknaden slår sig för bröstet och hävdar
att de är bäst på att leverera dessa lösningar till företag. BI-verktygen har flera
användningsområden bland annat prestationsmätning. En effektiv prestationsmätning kräver
en stark koppling mot företagets strategi men studier har identifierat problem i relationen
mellan strategi-prestationsmätning-avancerad IT. Det faktum att få studier ha gjorts berörande
det relativt nya begreppet BI och att fler studier behöver göras kring strategiprestationsmätning-
avancerad IT-relationen, formulerade vi frågeställningarna: Hur arbetar ett
företag med prestationsmätning och använder de ett BI-verktyg för detta?
Syfte: Vi har valt att dela in vår studie i delsyften.
Delsyfte 1: Beskriva hur företaget arbetar med ekonomistyrning i allmänhet och
prestationsmätning i synnerhet.
Delsyfte 2: Undersöka de bakomliggande faktorerna kring vilken roll Business Intelligence (i
samverkan med ERP) spelar i företaget.
Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsmetod baserat på fem separata intervjuer.
Intervjuerna var närmare bestämt av formen kvalitativa, icke-standardiserade, strukturerare,
målinriktade ämnesintervjuer. Resultatet från intervjuerna är vår primärdata. Resultaten
jämfördes sedan med vår teoretiska referensram för att möjliggöra analysering och
slutsatsdragning.
Teoretisk referensram: De ämnen som presenteras i den teroretiska referensramen är:
ekonomistyrning, strategi, prestationsmätning, affärssystem och BI. Vi presenterar
genomförda studier och litteratur kring nämnda ämnen.
Empiri: Empirin är en återgivning av de genomförda intervjuerna med sex personer inom
SYSteamkoncernen vid fem separata tillfällen. Respondenterna har diversifierade
uppfattningar om de undersökta ämnena då de har olika positioner, på olika hierarkiska nivåer
i koncernen.
Slutsatser: SYSteam AB lider av skomakarbarnsyndromet vad gäller användningen av BIverktyg.
De har upparbetat sina prestationsmått i enighet med teorin men visionstrategikongruensbrister
har gjort att vissa prestationsmått inte uppfyller sitt syfte. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-19 | en |
dc.subject | Ekonomistyrning, strategi, prestationsmätning, Business Intelligence (BI), | en |
dc.title | Prestationsmätning och Business Intelligence - en fallstudie av SYSteam AB | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |