Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Christoffer
dc.contributor.authorLiljenvald, Jonatan
dc.date.accessioned2009-01-29T15:13:17Z
dc.date.available2009-01-29T15:13:17Z
dc.date.issued2009-01-29T15:13:17Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19287
dc.description.abstractSammanfattning Den allt hårdare globala konkurrensen har på senare år tvingat företag att bli mer lean, ett begrepp som bland annat innefattar eliminering av icke värdeskapande aktiviteter, bemyndigande av arbetsstyrkan och just-in-time-produktion. Det är inte bara stora internationella bolag som känner av den ökade konkurrensen, utan även medelstora företag påverkas av vad som händer på ett internationellt plan. Det gäller därför att vara väl förberedd inför ökade hot från omvärlden för att inte förlora marknadsandelar. Många författare menar att ett lean-tänkande är det i särklass bästa sättet att se på och driva ett företag. Denna studie undersöker hur långt användandet av lean har kommit i svenska medelstora tillverkningsföretag. För att få en god bild av utvecklingen studeras även hur implementeringen var för fem år sedan. Dessutom undersöks hur företagens förtroende för lean-komponenterna och konceptet som helhet ser ut. På så vis hoppas vi få en fingervisning om huruvida svenska medelstora tillverkningsföretag tar globaliseringen och den ständigt ökande konkurrensen på allvar. För att få svar på forskningsfrågorna gjordes först en ingående litteraturstudie för att kunna definiera lean-begreppet. Komponenterna som identifierades var bemyndigande av arbetsstyrkan, benchmarking, eliminering av icke värdeskapande aktiviteter, JIT, kontinuerlig förbättring, kundfokus, partnerskap, självgående och tvärfunktionella arbetsgrupper, TQM samt visuell styrning. En enkätundersökning med frågor baserade på komponenternas karakteristika genomfördes på ett urval om 400 företag. 108 svar inkom, vilka analyserades och sammanställdes i diagram med tillhörande konfidensintervall. Undersökningens resultat visade att det sammantagna lean-tänkandet i medelstora svenska tillverkningsföretag är relativt begränsat. Ett fullständigt lean-tänkande, som omfattar en implementering av samtliga komponenter, finns fortfarande inte. Mellan 24 och 41 procent av bolagen har ett omfattande lean-tänkande, det vill säga, de har i stor utsträckning, men inte fullständigt, infört lean-komponenterna. Mellan 54 och 72 procent har delvis implementerat lean. Endast en liten andel, mellan 0,6 och 8,5 procent, har i medeltal en liten implementering av komponenterna. Det har dock skett en förändring jämfört med för fem år sedan. Då var andelen som hade en omfattande implementering mellan en och nio procent. Mellan 42 och 60 procent hade en delvis implementering och mellan 34 och 53 procent hade en liten implementering Dessutom kan konstateras att förtroendet är ganska stort för att lean-konceptet påverkar ekonomiska prestationer positivt, trots att det faktiska lean-tänkandet är begränsat. Mellan 31 och 37 procent av populationen har ett stort förtroende och mellan 29 och 35 procent har mycket stort förtroende.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomien
dc.relation.ispartofseries08/09:6en
dc.titleLean-tänkandet i Sverige - en kvantitativ undersökning av medelstora tillverkningsföretagen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post