dc.contributor.author | Karlsson, Gustav | |
dc.date.accessioned | 2009-01-30T12:39:42Z | |
dc.date.available | 2009-01-30T12:39:42Z | |
dc.date.issued | 2009-01-30T12:39:42Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19304 | |
dc.description | Sammanfattning:Denna rapport är en del i utformandet av ett konstnärligt förhållningssätt till hantverk. Det är
en presentation av hur en konstärlig process kan se ut då den grundar sig i varmsmidets
karaktäristiska egenskaper. Den beskriver hur materialets egenskaper utnyttjas genom intuitivt
hantverksmässigt formande och driver ett konstnärligt arbete framåt. Det konstnärliga arbetet
har gått ut på att undersöka och gestalta någonting som från början inte formulerats i ord.
Detta sker genom en rundgång mellan handens formande, materialets förutsättningar,
människans sinnen, hennes upplevelser, tolkning av dessa och tillbaka till händernas
formande.
Rapporten för en diskussion som grundar sig i påståenden formulerade i två förarbeten och de
praktiska erfarenheter projektet gett. Diskussionen behandlar olika konstnärliga och estetiska
kvalitéer och hur dessa genom material och teknik uppstått. Den beskriver både idébaserade
och visuella värden. Det praktiska arbete diskussionen grundar sig i och det konstnärliga
förhållningssättet som undersökts har resulterat i tre smidda former som alla får sitt uttryck
genom smidesteknikers karaktäristiska påverkan av järn. De ramas in och avslutas av tunna
färgglada trådramar. De tre formerna är en serie på temat människan där de avser gestalta
olika delar i människans väsen. | en |
dc.description.abstract | This report is part of the formation of an art relation to craft. It is a presentation of how an art
process can be viewed when founded in the characteristics of hot forging. It is a description of
the traits and characteristics of the material and how these are used intuitively through
craftsmanship and how this drives the artistic work forward. How the artwork is characterized
with its’ inherent traits, is described as used through intuitive craftsmanship formation which
drives the art work forward. The artwork has an intention to examine and shape something
which in the beginning was not possible to verbalize. It is done through a circular movement
between the shaping of the hands, the characteristics of the material, the human senses, human
experiences, interpretation of these experiences, which is brought back to the shaping of the
hands.
The report is discussing the foundation consisting of claims formulated into two preliminary
works, in addition to the practical experiences gained from the project. The discussion is
focused around different artistic and aesthetic qualities and how these through the material
and the techniques used, have arisen. The practical work this discussion is ground in, is
founded in the artistic relation examined, which has resulted in three hot forged forms, which
all get their expression through the hot forging characteristics effect on iron. These forms are
framed and ended by thin, colorful, thread frames. The three forms constitute a series on the
theme “Man” where the aim is to shape different parts in human beings. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Steneby | en |
dc.relation.ispartofseries | 4 | en |
dc.subject | Konstsmide | en |
dc.subject | Varmsmide | en |
dc.subject | Steneby | en |
dc.title | Hantverk som konstart | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/HDK - School of Design and Crafts | eng |
dc.type.degree | Student essay | |