Budgetering av industridesign - En fallstudie på SKF
Abstract
Bakgrund: Budget har använts som planerings- och styrverktyg av svenska företag sedan 50-talet. Budgetens effektivitet har de senaste åren varit omdiskuterat. Industridesign är ett begrepp som använts sedan 40-talet, då en uppdelning gjordes mellan konstruktion och design. Det har i studier visats att industridesign leder till ett ökat ekonomiskt värde för företag, samtidigt visar budgetstudier att företag bör budgetera för aktiviteter som är värdeskapande. Detta till trots finns det lite forskning som behandlar budget och industridesign tillsammans. Teori visar vidare att ett företag som är innovativt och kvalitetsinriktat har en lösare budgetstyrning än företag som är kostnadsinriktat. SKF är ett företag som är inriktat på kvalitet vilket gör det intressant att se om de är löst styrda av budgeten i produktutvecklingsfasen. Syfte: Studien avser identifiera vilka faktorer under budgetprocessen som påverkar om olika organisatoriska enheter på ett företag budgeterar för industridesign. Vidare ämnar studien beskriva hur de organisatoriska enheterna styrs av den budget som fastställs. Avgränsningar: Vi ämnar inte i denna studie att ge något heltäckande generell bild, utan studien är baserad på förhållanden på ett utvalt företag. Metod: Vi har genomfört en fallstudie på SKF. Där har fem intervjuer gjorts med sex olika respondenter, två produktutvecklingschefer, en produkt- och marknadschef, en produktionschef, en controller samt en projektledare. Intervjupersonerna jobbar i olika utsträckning med industridesign. Det insamlade empiriska materialet har sedan analyserats utifrån den valda teoretiska referensramen. Slutsatser: Vi har identifierat följande faktorer som påverkar om det budgeteras för industridesign på SKF; företagets strategi, rådande marknadssituation, om budgetprocessen är iterativ, personliga intressen samt kostnaden för industridesign. Vidare har vi noterat att de olika avdelningarna på SKF har en relativt hård budgetstyrning, men viss skillnad kan noteras mellan de olika organisatoriska enheterna som studerats.
Förslag till vidare forskning: Ett förslag är att göra en studie liknande den gjorda men att involvera fler företag från olika branscher som arbetar med olika typer av design i olika stor utsträckning för att beskriva om det finns skillnader i hur budgeten används. Det vore även intressant att studera hur ”trender” i samhället påverkar vilka strategier företag har. Vidare finner vi det även intressant att studera informationsglapp mellan olika parter i en budgetprocess.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-01-30Author
Lindhe, Maria
Petersson, Ida
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
08-09-24
Language
swe