Omvårdnadsstrategier i mötet med den självskadande människan
Abstract
Bakgrund: Självskadebeteendet har fått alltmer uppmärksamhet på senare tid. Ungefär
5-7 % av alla ungdomar i västvärlden har någon gång medvetet skadat sig själva.
Sjuksköterskor är antagligen en av de yrkesgrupper som oftast ställs inför utmaningen
att bemöta och vårda dessa människor, ändå finns det relativt lite forskning på vilka
åtgärder och förhållningssätt som är bäst lämpade i dessa sammanhang. Syfte: Studiens
syfte var att få en övergripande bild av hur sjuksköterskans arbete med den
självskadande patienten beskrivs i aktuella vetenskapliga studier, av hur man anser att
denna verksamhet eventuellt bör förändras och utformas framöver, samt av vilken syn
på självskadebeteende och den självskadande människan som ges uttryck för och hur
detta eventuellt påverkar vården och forskningen på området. Metod: Efter
databassökningar i Cinahl och Pubmed valdes tio relevanta artiklar ut, vilka utgjorde
grunden för en litteraturöversikt. Artiklarna analyserades sedan utifrån ett antal
frågeställningar som formulerats utifrån studiens syfte. Resultat: Sjuksköterskors
praktiska arbete med självskadande människor beskrevs ofta som stående i motsats till
de teorier och riktlinjer som fanns att tillgå. Bland de åtgärder som prövats empiriskt var
det bara tillämpningen av principer från dialektisk beteendeterapi som visade goda
resultat. Forskningen på området ansågs försvåras av terminologisk oenighet. Vidare
forskning efterfrågades och nya infallsvinklar föreslogs. Diskussion: Den
terminologiska diffusheten på området belystes. Omvårdnadens brister diskuterades
utifrån Martinsens omvårdnadsfilosofi. Vikten av att uppnå konsensus vad gäller
terminologin och att nå en djupare förståelse för självskadebeteendets skiftande orsaker
och innebörder framhölls. Slutsats: För att utveckla en vård som kan möta de
självskadandes behov krävs att vi erhåller en mer nyanserad bild av fenomenet och
kommer underfund om vad det problem består i som vården bör inriktas mot.
Degree
Student essay
Other description
Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng/
Omvårdnad – Eget arbete
VT 2008