Rabatterade erbjudanden ur ett företagsperspektiv - En studie av konfektionsbranschen
Abstract
Bakgrund och problem – Klädbutikerna försöker på olika sätt att locka konsumenter med olika
erbjudanden. Varje år möts konsumenter till exempel av den årliga mellandagsrean, numera finns
även vårrea, sommarrea och andra utförsäljningstillfällen. Kotler & Keller (2006) menar att
användning av rabatter har blivit ett förfaringssätt bland en överraskande stor andel företag.
Syftet med vår uppsats är att kartlägga hur konfektionsbranschen arbetar med rabatterade
erbjudanden. Vi vill undersöka hur de ansvariga i klädföretag resonerar och agerar kring
rabatterade erbjudanden beträffande påverkande faktorer, orsaker och planering.
Metod – Undersökningen utförs genom en survey på 30 företag i konfektionsbranschen, varav
16 deltog. En webbenkät baserad på väsentlig teori skickades till respondenterna. Den insamlade
datan analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS. För att komplettera den kvantitativa
datan från enkäterna utfördes två intervjuer.
Analys och slutsats – I analysen jämförs den insamlade datan med den teoretiska
referensramen. Först görs en univariat analys där de totala svaren analyseras sedan en analys över
hur variablerna påverkas av företagens storlek. Därefter analyseras olika variabler för att visa
intressanta mönster och tendenser. Det fanns inte några statistiskt säkerställda samband mellan
storleken på företaget och respondenternas svar, men ändå en del tydliga tendenser. Slutsatsen är
att prisavdrag i procent är den mest använda typen av rabatterade erbjudanden. Faktorerna som
påverkar mest till användning av rabatter är för att varan säljer dåligt, minska varulager och av
konkurrensmässiga skäl.
Förslag till fortsatt forskning – I fortsatt forskning kan det vara intressant att koncentrera sig
mer på djupet på någon av de frågorna vi undersökt. Det kan vara intressant att undersöka hur
företagen gör mer specifikt för att följa upp och planera för rabatterade erbjudanden. Att
analysera en specifik storleksgrupp, mindre, mellanstora eller större företag, mer specifikt i deras
arbete med rabatterade erbjudanden kan ge spännande studier.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-02-12Author
Bäckström, Ingrid
Pegrén, Helena
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-32M
Language
swe