dc.contributor.author | Einarsson, Anna Cecilia | |
dc.contributor.author | Liu, Deyu | |
dc.contributor.author | Yovcheva, Yana | |
dc.date.accessioned | 2009-02-12T14:32:40Z | |
dc.date.available | 2009-02-12T14:32:40Z | |
dc.date.issued | 2009-02-12T14:32:40Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19409 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Behovet av harmonisering på redovisningsområdet har lett till att
internationella normbildande organ har fått en större betydelse. IASB är en sådan organisation
vars normer och regleringar är numer obligatoriska för noterade bolag inom EU.
Medlemsländerna i EU kommer att ha nytta av denna harmonisering genom att exempelvis
standarder som behandlar värdeförändringar på materiella anläggningstillgångar är enhetliga.
Materiella anläggningstillgångar behandlas omfattande bland annat i IAS 16( Materiella
Anläggningstillgångar) och IAS 36 (Nedskrivningar) . Materiella anläggningstillgångar utgör
en omfattande del av tillgångsmassan i svenska rederiföretag. Den nuvarande oron på den
finansiella marknaden har lett till prisjusteringar för många former av placeringar. Det ställer
frågan om hur den kommer att avspeglas i rederiernas redovisning, med andra ord om
nedskrivningsbehov kommer att föreligga.
Syfte: Uppsatsens syfte är att bidra till mer förståelse om vilka utmaningar som svenska
noterade rederier möter i tillämpningen av IAS 36 vid en lågkonjunktur.
Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på (IFRS) – IAS 36 Nedskrivningar och vi undersöker
följaktligen endast svenska noterade rederier. En ytterligare begränsning avser
nedskrivningsprövning av fartyg. Hänvisningar till en annan relaterad standard – IAS 16
Materiella anläggningstillgångar förekommer.
Metod: Författarna har utgått från en kvalitativ ansats. Det empiriska materialet är insamlad
genom personliga intervjuer med tre företagsrepresentanter och en revisor samt
seminariedeltagande. Respondenter har valts utifrån erfarenhet och kännedom om IFRS.
Analys och slutsatser: Efter att vi genomförde vår undersökning har vi fått en mer fördjupad
förståelse av hur den nedskrivningsrelaterade problematiken betraktas i praktiken. Vi kan
därför besvara våra tidigare frågeställningar.
Förslag till fortsatt forskning:
• En kvantitativ studie av ett större urval rederier verksamma i EU länder,
exempelvis England eller Nederländerna
• En liknande kvalitativ studie av rederier i framtiden när finanskrisen är avslutad.
Då kan framtida författare uppskatta finanskrisen riktiga effekter inom branschen.
Vi rekommenderar undersökaren att välja rederier som riktar sig mot samma
marknadssegment. Med det här syftet bör undersökaren även välja utländska
rederier | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-34 | en |
dc.title | IAS 36 i praktiken - En kvalitativ studie av nedskrivningsbehov av fartyg i svenska noterade rederier | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |