Visa enkel post

dc.contributor.authorEinarsson, Anna Cecilia
dc.contributor.authorLiu, Deyu
dc.contributor.authorYovcheva, Yana
dc.date.accessioned2009-02-12T14:32:40Z
dc.date.available2009-02-12T14:32:40Z
dc.date.issued2009-02-12T14:32:40Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19409
dc.description.abstractBakgrund och problem: Behovet av harmonisering på redovisningsområdet har lett till att internationella normbildande organ har fått en större betydelse. IASB är en sådan organisation vars normer och regleringar är numer obligatoriska för noterade bolag inom EU. Medlemsländerna i EU kommer att ha nytta av denna harmonisering genom att exempelvis standarder som behandlar värdeförändringar på materiella anläggningstillgångar är enhetliga. Materiella anläggningstillgångar behandlas omfattande bland annat i IAS 16( Materiella Anläggningstillgångar) och IAS 36 (Nedskrivningar) . Materiella anläggningstillgångar utgör en omfattande del av tillgångsmassan i svenska rederiföretag. Den nuvarande oron på den finansiella marknaden har lett till prisjusteringar för många former av placeringar. Det ställer frågan om hur den kommer att avspeglas i rederiernas redovisning, med andra ord om nedskrivningsbehov kommer att föreligga. Syfte: Uppsatsens syfte är att bidra till mer förståelse om vilka utmaningar som svenska noterade rederier möter i tillämpningen av IAS 36 vid en lågkonjunktur. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på (IFRS) – IAS 36 Nedskrivningar och vi undersöker följaktligen endast svenska noterade rederier. En ytterligare begränsning avser nedskrivningsprövning av fartyg. Hänvisningar till en annan relaterad standard – IAS 16 Materiella anläggningstillgångar förekommer. Metod: Författarna har utgått från en kvalitativ ansats. Det empiriska materialet är insamlad genom personliga intervjuer med tre företagsrepresentanter och en revisor samt seminariedeltagande. Respondenter har valts utifrån erfarenhet och kännedom om IFRS. Analys och slutsatser: Efter att vi genomförde vår undersökning har vi fått en mer fördjupad förståelse av hur den nedskrivningsrelaterade problematiken betraktas i praktiken. Vi kan därför besvara våra tidigare frågeställningar. Förslag till fortsatt forskning: • En kvantitativ studie av ett större urval rederier verksamma i EU länder, exempelvis England eller Nederländerna • En liknande kvalitativ studie av rederier i framtiden när finanskrisen är avslutad. Då kan framtida författare uppskatta finanskrisen riktiga effekter inom branschen. Vi rekommenderar undersökaren att välja rederier som riktar sig mot samma marknadssegment. Med det här syftet bör undersökaren även välja utländska rederieren
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries08-09-34en
dc.titleIAS 36 i praktiken - En kvalitativ studie av nedskrivningsbehov av fartyg i svenska noterade rederieren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post