dc.contributor.author | Ericsson, Kristin | |
dc.contributor.author | Wang, Linda | |
dc.date.accessioned | 2009-02-16T08:54:59Z | |
dc.date.available | 2009-02-16T08:54:59Z | |
dc.date.issued | 2009-02-16T08:54:59Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19413 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemdiskussion: Strävan att uppnå mål är en grundläggande faktor
som påverkar alla typer av företag. Dessa mål kan uttryckas i finansiella termer, men på
senare år har även icke-finansiella mål och mått fått allt större betydelse. Kundnöjdhet
och kundlojalitet har blivit viktiga måttstockar inom kundfokus och är två icke-finansiella
faktorer som allt oftare går att finna i företags strategier och styrmodeller. Forskning visar
att det finns många olika uppfattningar om kundnöjdhets och kundlojalitets innebörd och
hur de kan studeras. Många studier inom ämnet har fokuserat på endast kundernas syn
och få studier beaktar köp- och säljförhållanden där båda parter är företag.
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka och analysera om det förekommer en
överensstämmelse mellan leverantörers och kunders syn på vilka faktorer som skapar
kundnöjdhet och kundlojalitet samt på relationen mellan begreppen.
Metod: Studien har genomförts i konferensbranschen och personliga intervjuer har gjorts
med de leverantörer som ingår i studien. Enkäter och telefonintervjuer har legat till grund
för insamlingen av data från kunderna. För att jämföra leverantörernas svar med
kundernas, ombads respondenterna ange och poängsätta faktorer som de anser leder till
kundnöjdhet och kundlojalitet samt ta ställning till hur relationen mellan begreppen
uppfattas.
Diskussion och slutsats: Resultatet av studien visar att det till stor del råder
överensstämmelse mellan leverantörers och kunders uppfattning om faktorer som skapar
kundnöjdhet och kundlojalitet. Service är den faktor som flest leverantörer och kunder
anser är viktig. Generellt sett anger emellertid kunder fler faktorer än leverantörer.
Studiens resultat påvisar att vissa kunder tenderar att likställa kundnöjdhet och
kundlojalitet medan leverantörer verkar särskilja begreppen åt. Således påvisar studiens
resultat att det inte råder en fullkomlig överensstämmelse mellan leverantörers respektive
kunders uppfattning om relationen mellan kundnöjdhet och kundlojalitet. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-33M | en |
dc.title | Icke-finansiella mål och mått. En studie om överensstämmelsen mellan kundnöjdhet och kundlojalitet | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |