• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dagstidningen på 3,5 tum? En nutids- och framtidsstudie av svensk dagspress förhållande till mobila tjänster

Abstract
Titel Dagstidningen på 3,5 tum? - en nutids- och framtidsstudie av svensk dagspress förhållande till mobila tjänster Författare Magnus Ekström & Björn Granstrand Kurs LME310/MK1500 - Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin HT-08 Syfte Att undersöka de svenska dagstidningarnas satsning på mobila tjänster i nutid och framtid. Metod och material En kvantitativ enkätundersökning till ansvariga utgivare på samtliga svenska dagstidningar med utgivning minst 3 dagar/vecka Huvudresultat Drygt 40 procent av ansvariga utgivare anser sig ha mobila tjänster och 69 procent totalt anser sig ha det inom 2 år. De vanligaste tjänsterna är tjänster som baseras på mobiltelefonens SMS-funktion. Tjänsten att publiken kan skicka in nyhetstips och nyhetsbilder via SMS/MMS erbjuds av drygt 80 procent av dagstidningarna vilket är betydligt mer än de 40procent som från början ansåg sig ha någon mobil tjänst. Övriga vanliga tjänser är nyhetsprenumeration där dagstidningen skickar ut nyheter till läsaren via SMS. Resultatet visar också att relativt nya tjänster som taggtjänster och lokationsbaserade tjänster inte har någon spridning idag. Det finns ett visst intresse kring taggtjänster och lokationsbaserade tjänster inom en tvåårsperiod, men det går att ställa sig frågande till hur långt, om alls, dagstidningarna faktiskt kommit i en planering kring dessa. Detta kan förklaras av det intresse aftonbladet väckt med sin satsning på området. Likaså kan man se på siffran för lokationsbaserade tjänster och kommer inte ha någon större spridning inom 2 år. Det visar sig också att det finns ett samband mellan upplaga och hur långt man har kommit med införandet av mobila tjänster. Större tidningar har mobila tjänster i bredare omfattning medan mindre tidningar har färre tjänster men även färre planer på att införa.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19548
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_19548_1.pdf (484.5Kb)
Date
2009-03-05
Author
Ekström, Magnus
Granstrand, Björn
Keywords
process
adaption
daily newspapers
newspapers
mobile services
news
diffusion
innovation
strategy
Series/Report no.
Examensarbete
C670
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV