Sjuning, åttning, nining, Tidning. Förskolebarns föreställning om dagstidningar
Abstract
Titel: Sjuning, åttning, nining, Tidning! – Barns föreställningar om dagstidningen
Författare: Therese Blomqvist och Maja Norin
Handledare: Jenny Wiik
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete
Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG)
Göteborgs universitet.
Termin: Höstterminen 2008
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka vad barn i förskoleåldern har för uppfattningar om dagstidningen.
Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie vars material utgörs av personintervjuer.
Material: Analysen genomfördes på 40 barn på tre olika förskolor med olika demografiska egenskaper. Analysen syftar till att undersöka om den sociala kontexten spelar in i barnens uppfattningar om och omkring dagstidningar.
Huvudresultat: Vårt resultat pekar på att förskolebarn har en god kunskap om
dagstidningen, trots att de själva inte kan läsa tidningen. Förskolebarn kan förstå begreppet nyheter, trots att detta kräver en
relativt hög abstraktionsnivå. Vi upplever oss finna en skillnad i antalet prenumeranter beroende på vilken skola barnen tillhör, vi
hittar dock ingen nämnbar skillnad inom barnens definition av dagstidningen
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-03-05Author
Blomqvist, Therese
Norin, Maja
Series/Report no.
Examensarbete
C674
Language
swe