Got Event VS. Stockholm Globe Arena En studie om Got Event AB i nationella mediesammanhang
Abstract
Titel Got Event vs. Stockholm Globe Arena, en studie om Got Event i nationella mediesammanhang.
Författare Markus Danielsson, Jakob Persson
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp. Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborg universitet.
Termin Höstterminen 2008
Handledare Magnus Fredriksson
Examinator Ingela Wadbring
Sidantal 37 sidor exklusive bilaga
Syfte Syftet med vår studie är att undersöka hur stor uppmärksamhet Got Event och Stockholm Globe Arena får i medier på det nationella planet, och i vilka sammanhang medierna väljer att fokusera på bolagen.
Metod Kvantitativ innehållsanalys av nyhetsartiklar, samt en kvalitativ textanalys enligt Altheides etnografiska ECA- modell som använts för att ge en mer djupare beskrivning av en uppmärksammad händelse.
Material 179 nyhetsartiklar om Got Event, samt 18 nyhetsartiklar om Stockholm Globe Arena ur tidningsdatabasen presstext.
Huvudresultat Resultatet visar att Got Event har en hög publicitet i jämförelse med Stockholm Globe Arena både i nationell och regional press. Den publicitet som Got event får på ett nationellt plan kan dock ses som väldigt svag
förhållandevis till den lokala pressen i Göteborg och samma gäller för Stockholm Globe Arena.
Den händelse kring bolaget som har fått störst medial uppmärksamhet på det nationella planet är negativ för Got Event då publiciteten har behandlat läktarolyckan på deras fotbollsarena Valhalla IP.
Degree
Student essay
Collections
Date
2009-03-05Author
Danielsson, Markus
Persson, Jakob
Series/Report no.
Examensarbete
C673
Language
swe