• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I Detektivskolans spår...En kvalitativ studie på spaning efter familjeprogrammet De otroliga årens långvariga effekter

Abstract
Utgångspunkten för studien ligger i att, efter 1-1,5 år efter de avslutat familjeprogrammet De otroliga åren (the Incredible Years, Webster-Stratton), undersöka och belysa föräldrars upplevelser och erfarenheter av  om och hur deltagandet i programmet påverkat/förändrat tänkandet kring den egna föräldrarollen  hur deltagandet i programmet påverkat/förändrat deras eget beteende  hur deltagandet i programmet påverkat/förändrat barnens beteende och  att använda sig av programmets metoder på egen hand. Utifrån en kvalitativ metod intervjuades tio föräldrar som deltagit i och avslutat programmet i Familjemottagningen i Majornas, regi under höst- respektive vårterminen 200X. Under intervjun fick de även fylla i två strukturerade formulär; Eyberg Child behavior Inventory (ECBI), som används för att uppskatta tidiga beteendeproblem och för utvärdering av behandling, samt ytterligare ett formulär som ber föräldrarna uppskatta vilken nytta de haft av programmets metoder/tekniker i sitt samspel med barnen, när det gäller att minska deras ”oönskade” beteende. Analysen av intervjuerna och formulärsvaren visar att de flesta av föräldrarnas, och barnens, beteende påverkas och förändras avsevärt efter deltagandet, och att man oftast lyckas bevara effekterna och de nya beteendemönstren. Även de som föll tillbaka i negativa beteenden och interaktioner har ändå sett en utveckling och upplever sig stärkta av att ha deltagit. Många föräldrar tror dock att återfall och uppkomsten av nya problem skulle kunna undvikas om ett uppföljningsarbete gjordes mer aktivt. Med utgångspunkt i intervjusvaren kan man se att alla föräldrar gjort en permanent förändring i sitt tänkande och förhållningssätt till interaktionen med, och relationen till, barnet samt till sin egen roll som förälder. Samtliga föräldrar anser sig har haft nytta av programmets metoder i sin vardag och många använder dem fortfarande idag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19589
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_19589_1.pdf (433.0Kb)
Date
2009-03-11
Author
Olsén, My Love
Keywords
Föräldraträningsprogram
föräldrastöd
familjeprogram
De otroliga åren
Detektivskolan
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV