Leasing - A Comparative Study of Swedish and Japanese Retail Firms
Abstract
There are many rationales for firms to use leasing as a financing alternative. Today, leasing is a widely used means for asset acquisition and constitutes a considerable part of firms’ total capital investments. In Japan, leasing constitutes around 9 percent of total capital investments. In Sweden, the ratio is somewhat higher. According to many previous studies, retail is the industry segment associated with the highest use of leasing. Within this industry segment, however, leasing is utilized to a considerably higher extent by Japanese firms. This study aims to investigate similarities and dissimilarities in firm characteristics of Swedish and Japanese retail firms and to use those findings to explain why Japanese retail firms use leasing to a much greater extent than Swedish retail firms. Data has been collected from three sources: surveys and interviews with company representatives, surveys and interviews with industry experts, and company-specific financial reports.
The findings of this study suggests, that out of many points of differences and similarities between Swedish and Japanese retail firms the most significant ones concern: (1) types of assets leased, (2) firms’ profitability, (3) bankruptcy risk, (4) the roles of convenience and cost-effectiveness, and (5) the importance of ownership. Further, the study identifies three main factors that explain the large difference in use of leasing between Swedish and Japanese retail firms, i.e.: the maturity of Japanese retail firms’ leasing market, the defensive mindset of Swedish retail firms, and the relatively low profitability of Japanese retail firms.
Degree
Student essay
Other description
Det finns många anledningar för företag att använda leasing som ett finansieringsalternativ. Idag är leasing ett vida utbrett medel för förvärv av anläggningstillgångar och utgör en markant del av företags totala kapitalinvesteringar. I Japan utgör leasing ungefär 9 procent av totala kapitalinvesteringar. I Sverige är andelen något större. Enligt många tidigare studier är detaljvaruhandel det industrisegement som är förknippat med störst andel leasinganvändning. Inom det industrisegmentet använder dock japanska företag leasing i mycket större utsträckning än svenska företag. Denna studie ämnar att undersöka likheter och skillnader mellan svenska och japanska detaljhandelsföretags karaktärsdrag. Vidare skall funna resultat ligga till grund för att förklara varför japanska detaljhandelsföretag använder sig utav leasing i mycket större utsträckning än svenska detaljhandelsföretag. Data har insamlats ifrån tre källor: enkäter och intervjuer med företagsrepresentanter, enkäter och intervjuer med industriexperter och företagsspecifik finansiell data. Denna studie har funnit många likheter och skillnader mellan svenska och japanska detaljhandelsföretag där de mest signifikanta berör (1) typen av tillgångar som leasas, (2) företagens lönsamhet, (3) konkursrisk, (4) bekvämlighet kontra kostnadseffektivitet och (5) den uppfattade vikten av ägarskap. Studien identifierar sedermera tre huvudsakliga faktorer som förklarar skillnaden i leasinganvändning mellan svenska och japanska detaljhandelsföretag: mognaden av japanska detaljhandelsföretags leasingmarknad, svenska detaljhandelsföretags defensiva inställning och japanska detaljhandelsföretags relativt låga lönsamhet.
View/ Open
Date
2009-03-12Author
Brage, Viktor
Eckerström, Gustaf
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
08/09:27
Language
eng