dc.contributor.author | Ahlquist-Johansson, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2009-03-12T12:51:20Z | |
dc.date.available | 2009-03-12T12:51:20Z | |
dc.date.issued | 2009-03-12T12:51:20Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19596 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med uppsatsen är att belysa möjligheter och hinder för motivation i lärandet hos
gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Studien är gjord utifrån forskningsfrågorna:
Vilka faktorer påverkar motivationen i relation till lärandet i skolan för elever i behov av
särskilt stöd? Samt På vilket sätt påverkar dessa faktorer motivationen hos elever i behov
av särskilt stöd?
Teori
En elev skall ges stödundervisning om det kan befaras att eleven inte kommer att nå de
kunskapsmål som anges i kursplanerna eller om eleven av andra skäl behöver särskilt
stöd (Gymnasieförordningen, 1992). Detta är något som den svenska gymnasieskolan
delvis misslyckats med. En grundläggande problematik är att elever i behov av särskilt
stöd har olikartade behov för att uppnå lärandemålen. En speciell utmaning för lärare och
specialpedagoger är att motivera dessa elever i sitt lärande.
Metod
Uppsatsen är baserad på svaren från sju intervjuer med elever i behov av särskilt stöd.
Eleverna är myndiga och går sista året på en gymnasieskola i Västra Götaland.
Resultat
Denna studie visar att eleverna definierar motivation bland annat som att de vill göra
något, har lust till att lära sig något samt att känna glädje. De faktorer som tycks främja
motivation är den sociala kontakten i skolan – att få träffa kompisar och att ha mål för sitt
skolarbete så som att kunna få ett arbete efter gymnasiet. Dessa resultat finner man bland
de flesta elever, men för elever som är i behov av särskilt stöd tycks motivationen till
lärandet i högre grad påverkas om ovanstående behov inte uppfylls. De praktisktestetiska
ämnena höjde elevernas motivationsnivå, vilket överensstämmer med Deweys
tankar. Samtliga respondenter ansåg att lärarens roll var viktig och att dennes roll
påverkade deras motivation. Läraren skall vara positiv och uppmuntrande samt visa
eleverna respekt. Eleverna i undersökningen anser att de får den hjälp som de behöver i
sitt skolarbete samt att hjälpen hos specialpedagogen främjar motivationen. Även hjälp av
studiehandledare och kurator upplevs positivt. Resultaten visar också att kravnivån för
eleverna är en kritisk faktor och måste vara lagom för att de ska känna motivation. Även
stress begränsade elevernas motivation enligt undersökningen. Denna stress kunde
härledas både till skolarbete och till elevens sociala situation. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | motivation | en |
dc.subject | gymnasieelever | en |
dc.subject | glädje | en |
dc.subject | stöd | en |
dc.title | Motivation i lärandet hos gymnasieelever i behov av särskilt stöd - en intervjustudie | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |